Danske Bank får ny hjemmeside

Danske Bank får ny web

Du skal møde banken på nettet. I gode gamle dage lå banken altid på en respektfuld adresse og gerne i en hjørnebygning med udsigt til kunderne på både højre og venstre side. I slutningen af 2013 eksisterede der 1155 danske bankfilialer. I 2014 er antallet reduceret til 1076. Det viser de nye tal fra Finanstilsynet. Det svarer til, at banken har lukket over halvdelen af de danske filialer. Det er kun hver 4 kunde, der efterspørger et møde i banken. Så hvor skal kunderne så møde banken. På nettet selvfølgelig, men hvordan?

Kæmpe investeringer i dit møde med banken

Danske Bank er nu klar til at afsløre sin nye hjemmeside, før den er færdig. Med andre ord kan du allerede nu se hjemmesiden, selv om den ikke er færdig. Det synes vi er modigt og moderne. Nu kan banken høste tilkendegivelser fra kunderne, og samtidigt kan de børste det gamle støv af forretningen.

Så kom kunden i centrum

Alle skriver, at de har kunden i centrum, men vi har aldrig set det centrum nogen steder. Det interessante ved Danske Banks nye hjemmeside er, at de ikke forsøger at sælge produkter. De tager udgangspunkt i livssituationer, kundernes livssituationer. På privatmarkedet tager de udgangspunkt i at ”Du skal købe hus”, ” Du får barn”, Du skal skilles”, ”Du flytter hjemmefra”. Under hvert menupunkt på hjemmesiden får du gode råd, tips og tricks til de økonomiske udfordringer, f.eks. fra energimærkning af huse, glæden ved barselsorlov og konsekvensen af opbrud i familien. Inden for faglitteraturen kalder vi det for ”user situation”, og det er især relevant at bruge ved salg og formidling af sammensatte produkter.

Hvad siger Danske Bank selv om siden?

De skriver, at de vil sætte nye standarder for at drive bank. De har fokus på brugervenlighed, og det er der aldrig nogen, der næsten kan modbevise. Men banken har alligevel gjort sig nogle tanker:

Hvad er det vigtigste for kunderne?

For bankens vedkommende er det at byde kunderne indenfor. Log-on knappen til netbanken er blevet mere synlig og fremhævet i en blå knap.

Store menuer

En af de klassiske fælder ved webdesign er, at man vil have alt til at stå på forsiden. Derved begynder menuerne at blive mindre i højden og lange i længden. Der anvendes de såkaldte megamenuer, som giver bedre overblik end de gamle lange lister af menupunkter eller alternativet, at man trykker på et link og forsvinder langt ind i websitet og ikke ved, hvor man er havnet.

Se Danske Banks nye site i Beta version.

Hvad synes vi om Danske Banks hjemmeside?

Vi synes, den er flot og genkendelig. Bemærk især alt den luft der er omkring billeder og tekst. Vi kalder det whitespace. Med mere whitespace fremhæver du det, der skal læses. Det beviser endnu engang, at ordsproget ”less is more” virker.

Se samme eksempel hos firmaet Inside Nordic her.