Brave vinder rengøringsprisen 2015

Brave har vundet rengøringsprisen 2015

Hvad ved reklamefolk om rengøring? Svaret er alt eller intet. Men vi forstår, at rengøring ikke handler om nullermænd og rengøring til en billig kvadratmeterpris. Det handler om hygiejne og færre sygedage på arbejdspladsen.

Vi har vundet Rengøringsprisen, fordi vi har fået folkeskolens elever til at elske rengøring. Vi har fået rengøringsassistenten og eleverne til at samarbejde. Således har vi fundet få værdifulde minutter, der kan anvendes til endnu en rengøring af skoletoiletterne. Det giver et bedre indlæringsmiljø for eleverne og bedre arbejdsmiljø for rengøringsassistenterne. Se mere på www.miljøteam.dk og www.danskrengøringsmesse.dk samt Hygiejnefokus.dk.

Vidste du:

  • 48% af alle elever synes at toiletterne er ulækre
  • 20% benytter aldrig skolens toiletter
  • 75 elever om et toilet

Kilde: Politiken

Baggrunden for indstillingen er jeres “Miljøteams projekt”, som i sin enkelthed er ganske banebrydende for rengøringsbranchen. Begrundelse for indstilling er følgende: – Deres produkt/projekt giver en bedre rengøring og arbejdsmiljø til samme pris – Rengøringsassistenten kan nå sit arbejde og nå at soignere toiletterne en ekstra gang. – Eleverne føler ansvar for deres klasseværelse. (klargøring af lokale til rengøring) – Det bliver lettere, hurtigere og sjovere at være i miljøteam end det var at være duks. – Eleverne føler sig taget alvorligt, når vi udstyrer dem med “voksne” redskaber. – Rengøringsassistenterne føler sig taget alvorligt, når vi har lyttet til deres problemer.
Jørgen Espiritu Kjeldsen
Direktør, Hygiejnefokus

Nudging og servicemanagement

Vi arbejder med menneskeadfærd og psykologi. Derudover arbejder vi med begrebet servicemanagement. Servicemanagement er et spændende område, hvor du sælger en usynlig varer. Ofte sælger du den samme vare, som alle de andre udbydere. Pludselig kan du kun tale lave priser eller forringet service. Disse forhold gør sig især gældende i rengøringsbranchen.

Alle skal vinde, når vi taler om service

Vi tror på, at alle skal vinde. I stedet for pris, kikker vi på ”What’s in it for me”. Hvilke fordele får brugerne af den service rengøringsassistenten leverer. Hvordan kan brugerne få mere rengøring for de samme penge? En af servicemanagement branchens svar på det spørgsmål er, selvbetjening. Ved at involvere brugerne i processen, kan rengøringsbranchen minimere omkostningerne og dermed levere mere for pengene. Samtidig oplever brugerne et bedre rengøringsnivau.

Ægte synlig rengøring

Synlig rengøring handler om, at skabe fuldtidsarbejde i dagtimerne, for rengøringsassistenterne. Det handler desværre ikke om, at gøre rengøringsassistenten mere synlig og bedre samarbejde. Men med de nye Miljøteams på folkeskolen, møder rengøringsassistenten alle klasserne og taler om “Vores allesammens folkeskole”. Der bliver talt om, hvordan eleverne kan hjælpe rengøringsassistenten og hvordan rengøringsassistenten, kan hjælpe eleverne, hvis der pludselig bliver tabt mælk.

Der bliver faciliteret et ægte samarbejde og en løbende dialog vha. Miljøseddler, med små smilende sole og plads til små anmærkninger. Denne ægte dialog skaber et ægte samarbejde og en ægte kærlighed til hinanden. Nu er det ikke længere den sur rengøringsassistent og de dumme elever. Nu bliver rengøringsassistenten, Tove, krammet af de små elever, når hun kommer på arbejde og hun kender endda navne på nogle af eleverne. Se det giver en smuk verden og en dejlig folkeskole.

Links:

Case om nudging i folkeskolen
Generelt om nudging
Miljøteam giver bedre folkeskole
Markedsføring af folkeskolen

Billede:
Art Director Lasse Clement og Direktør Ashley Brereton, Brave.