Brug adfærdsdesign i din forandringsledelse og kom i mål

Powerpoint præsentation, visioner og motivationsplakater. Vi kommunikerer og kommunikerer, men der sker  meget lidt i den virkelige verden.

Ledelse er blevet sværere end nogensinde. Det moderne arbejdsliv er blevet mere komplekst og ugennemskueligt og opgaven om at få forvandlet visioner og ord til reel handling er vanskelig.

Ifølge magasinet Forbes er det kun 3% af alle ledere, der påstår, at de er lykkes med deres vision og på en god dag siger en tredjedel af de adspurgte, at det er lykkes dem at implementere deres strategi.

Tallene peger på, at det er tid til at finde nye metoder til at løse udfordringerne med.

Som leder har du måske allerede erkendt, at de gamle metoder ikke er tilstrækkelige.  Forandringsprojekter bliver sjældent implementeret, som du har forventet og stresstilfælde er en opadgående tendens, der både påvirker den generelle trivsel blandt medarbejderne og produktiviteten.

Det er resultaterne der tæller. Alt andet er ligegyldigt.

Nu tænker du sikkert på kroner og ører. Men lige under overfladen lurer spørgsmålet: Hvordan får jeg, som leder, mennesker til at følge mig og mine visioner?

Spørgsmålet er i virkeligheden, hvordan forvandler du snak og bløde værdier til konkret aktion i din organisation? – Her taler vi ikke nødvendigvis om en paladsrevolution, et kollektivt mytteri på skibet eller en ny kaptajn med en ny kurs.

Vi taler især om de små forandringer, dem der i virkeligheden er fundamentet for al ny adfærd. Hvordan skal den enkelte medarbejdere, for at blive i det maritime, ændre sin adfærd, så skibet kan fortsætte stabilt og alligevel begynde at dreje i en ny retning.

I Brave har vi udviklet nye skilte lige til at printe ud og hænge op. Her forsøger vi at tale i børnehøjde. Farverne og budskabene er positive, men uden at gå på kompromis med smittefaren.

Driv dine forandringer med adfærdsdesign og kom succesfuldt i mål.

 

 

 

 

 

 

Evnen til at drive forandringsprocesser står centralt hos mange ledere, men der er sjældent en lige og hurtig vej til måle

Som forandringsleder, der ønsker at se en anden adfærd blandt sine medarbejdere eller kollegaer, skal du måske vælge en anderledes forandringshypotese.

I stedet for visionsledelse og holdningsbearbejdning bør du arbejde med konkret adfærd og menneskelig psykologi. Gennem adfærdsledelse kan du øge effekten af dit lederskab dramatisk og skabe succesfulde og vedvarende forandringer i din organisation.

For at arbejde med adfærd, er du nødt til at forstå, hvordan mennesker træffer beslutninger. Adfærd handler nemlig om valg. Kan du først påvirke menneskers valg, kan du ændre deres adfærd.

Masterclass i adfærdsdesign og forandringsledelse.

Så er der ikke længe til at vores efterspurgte Masterclass i adfærdsdesign og forandringsledelse bliver offentliggjort. Du kan reservere en plads allerede nu. Skriv til chenna@brave.dk

Dit udbytte

På en masterclass i adfærdsdesign og forandringsledelse lærer du, hvad det vil sige at adfærdslede.

Du lærer bl.a. hvordan:

  • Du øger effekten af dit lederskab og får evnerne til at mestre adfærdsdesign som et ledelsesværktøj til at udvikle, facilitere og implementere målbare adfærdsforandringer.
  • Du skaber de optimale rammer for dine medarbejdere, således at deres adfærd understøtter virksomhedens formål og målsætninger.
Uddannelsens indhold

Uddannelsen består af 5 moduler, hvor vi kommer omkring:

  1. Menneskelig psykologi og adfærd
    Hvorfor handler dine medarbejdere som de gør og hvordan kan du arbejde      strategisk med adfærd og adfærdsforandringer.
  2. Visioner til handling
    Hvordan omsætter du visioner og budskaber til konkret adfærd.
  3. Arbejdsglæde
    Hvordan kan bruge adfærdsdesign til at skabe større trivsel og arbejdsglæde på din arbejdsplads.
  4. Metode og proces
    Hvordan bruger du adfærdsdesign i praksis.
  5. Etik og manipulation
    Hvor går grænsen som leder, når du skal påvirke dine medarbejderes valg og adfærd.

Uddannelsen starter i slutningen af august 2020 og modulerne afholdes med cirka 3 ugers mellemrum.

Emner der interesser dig

Uddannelsens deltagere kommer fra forskellige organisationer, alligevel har mange har samme udfordringer. Her er et udvalg af emner vi senest har diskuteret. Hvilke emner kan du genkende fra dit arbejde?

Emne: Sikkerhed i produktion

”De gamle medarbejdere slækker på sikkerheden i produktionen. De siger man ikke skal være bange for de kemikalier vi arbejder med. De har overlevet i produktionen i over 20 år og de fejler bestemt ikke noget. Mentaliteten smitter desværre af på vores yngre medarbejdere. Hvordan kan vi ændre denne mentalitet til sikkerheden i vores produktion?” 

Produktion af medicin

 Emne: Dårligt samarbejde

”På vores arbejdsplads har vi to afdelinger. De har hvert deres speciale og de har ingen forståelse for hinandens arbejde og vil grundlæggende ikke samarbejde. Hvordan kan vi styrke samarbejdet mellem de to afdelinger?”

Socialpsykologisk organisation

Reserver en plads nu

Lyder det interessant? Så kan du allerede nu reservere en plads* på uddannelsen. Reservationen er uforpligtende, men giver dig 4000,- rabat på et senere køb af en plads.

Du reserverer en plads, ved at skrive dit navn og virksomhed til følgende email: chenna@brave.dk

* Der er et begrænset antal pladser på denne Masterclass.

Hvorfor bør du arbejde med adfærdsdesign?

Adfærdsdesign er langsomt, ved at blive en del af danske lederes værktøjskasse, men hvad er det med adfærdsdesign, der gør det så
interessant?

Som leder har du sikkert oplevet udfordringer med dine medarbejderes adfærd. Du har måske oplevet en modstand mod nye tiltag og forandringsprocesser, manglende efterlevelse af retningslinjer eller samarbejdsvanskeligheder.

Med adfærdsdesign kan du få et nyt strategisk ledelsesværktøj, som du kan bruge til at skabe de ønskede adfærdsændringer hos medarbejderne.

Adfærdsdesign er en videnskabelig og tværfaglig tilgang til at påvirke menneskelig adfærd. Tilgangen tager udgangspunkt i den videnskabelig forståelse af menneskelig adfærd og psykologi. En forståelse, der viser et helt andet billede af mennesket end tidligere.

Adfærdsdesign kan både bruges, når du ønsker mindre lokale adfærdsændringer, så som en bedre feedback kultur i kontorlandskabet, og når du ønsker større og gennemgribende forandringer, så som brugen af et nyt It-system eller efterlevelsen af de nye GDPR tiltag.

Læs mere om adfærdsdesign.

Menneskesyn er afgørende for din succes.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan du sætte plakater op i virksomheden og lave et powerpointshow, der ændre på medarbejdernes adfærd og tænkemåde? Vores påstand er, at det er en umulig opgave.

For at kunne ændre på mennesker, bliver du nød til at kigge på dit menneskesyn og eventuelt revurdere det.

På denne Masterclass skal vi se meget mere på menneskesyn og menneskelig adfærd. Når du har solid indsigt i dine medarbejderes adfærd og tanker, kan du langsomt, men mere sikkert skifte kurs.

Her får du en lille smagsprøve – 1 minut og du er i mål.

En case om trivsel på din arbejdsplads.

Nu skal alle trives på arbejdspladsen. Virksomhedens leder har været på mindfullness kursus og nu skal alle medarbejdere også på mindfullness kursus.

De skal opnå større fred på deres arbejde. Super ide. Men det er ikke givet, at et et-dags kursus i mindfullness er det, som medarbejderne selv er optaget af.

En anden tilgang er, at du sætter dig og observere dine kollegaer. Får de taget de små pauser, som er nødvendige for at opnå trivsel og undgå stress?

Regitze Siggaard, som har skrevet bogen, Strategisk sundhed giver et eksempel. Hun fortæller, hvordan hun har designet en pause. Ganske simpelt ved at lægge et børnepuslespil lige ved kaffemaskinen. Pludselig gik der sport i at samle spillet, lægge den sidste brik og se portrættet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en let hovedrysten kan du sige: Skal vi nu til at have puslespil ved kaffemaskinen? Svaret er helt klart nej. Her får du lige den hurtige formel

1 + 2 + 3 = resultat.

1) Første præmis inden for adfærdsdesign er definere din ønskede adfærd. Hvilken fysisk adfærd er det du ønsker af din målgruppe?
2) Næste skridt er at observere. Hvad er problemet og hvordan det kommer til udtryk i adfærden.
3) Sidste skridt er at indrette omgivelserne (børnepuslespil), så du opnår din ønskede adfærd.

Resultat
Nu er du på vej til at arbejde med adfærdsdesign. Du har skabt en fysisk handling, men du har muligvis også fået ægte holdning og motivation. Nu er der stor sandsynlighed for, at personalet føler sig godt tilpas.

Du kom i mål.

Skab handling med forpligtende adfærd?

 

 

 

 

 

Hvad er forpligtende adfærd og hvordan kan du bruge det til at ændre adfærd på mennesker?

Adfærdsvidenskaben viser, at vi mennesker har svært ved at fastholde en adfærd, især når adfærdens udbytte ikke har stor værdi for os. Derfor skal du skabe forpligtende adfærd.

Ved at forpligte mennesker til en bestemt handling, øger du dine chancer for compliance og kommer hurtigere i mål med dine ønskede adfærdsforandringer.

Læs mere om forpligtende adfærd

Hvad læser vi i øjeblikket.

Forandringsledelse i en reformtid – gør vi det mon rigtigt? 

I den herskende ledelsesdiskurs er visionsledelse og det formålsorienterede lederskab oftest en forudsætning for at kunne gennemføre organisatoriske forandringer.
Indsigter fra adfærdsforksningen peger dog mod en mere effektiv tilgang, hvor forandringer sker gennem ændrede handlinger, mere end gennem ændrede holdninger.

Forandringsledelse og adfærdsdesign – Implementering af Cloudløsninger

Forandringsledelse og adfærdsdesign er nøgleord, når cloudløsninger skal forankres i hverdagen. Bruger du professionel forandringsledelse og adfærdsdesign, er der over 90% chance for at lykkes med din forandring.

I podcasten dykker eksperter ned i, hvad der sker, når beslutningen er taget og medarbejderne skal i gang med at bruge nye applikationer, gemme deres data på nye måder og dele viden på nye platforme.

Hvis du vil gøre alt perfekt, bliver intet perfekt 

Hvorfor møder medarbejderne ikke til tiden, hvorfor rydder de ikke deres skrivebord op og hvorfor bruger de ikke det nye datasystem?

Som leder genkender du sikkert disse frustrationer. Du bliver ved med at gentage dig selv, uden at der sker en ændring. Men hvis du skal lykkes og opnå din ønskede adfærd, skal du acceptere, at du ikke kan opnå dem alle.

Indlæg

Del denne historie

Del på facebook
Del på linkedin

Vi vil gerne ringe til dig