De fleste mennesker er gode
Puha der skal tages et valg...
Måske kan du huske, at vi har skrev om valgarkitektur i lektion 6? Det er et vigtigt emne inden for nudging. Her kan du høre Richard Thalers forklaring på valgarkitektur. Den varer kun 3 minutter, så du kan godt læne dig tilbage.
Grundlæggende kan du teste om nogle har lavet et nudge eller om der er tale om adfærdsdesign og manipulation. Hvis det er muligt ikke at deltage i et nudge og den manglende deltagelse ikke udløser en straf. Ja, så er der en god sandsynlighed for at du har fat i et nudge. Med andre ord – et nudge skal være let at undgå.
Hos Brave træner vi dig i, hvornår noget er information og uddannelse. Vi træner, hvornår noget er nudging og adfærdsdesign. Det er en spændende øvelse. Formålet med øvelsen er at blive helt klar over – hvad du har gang i, når du vil ændre verden.
Det vigtigste er at du begynder i den rigtige ende af løsningsområdet. Når du vil nudge mennesker – frem for at belære dem eller manipulere dem – så kommer du frem til nogle meget spændende og nytænkende løsninger.
De fleste mennesker er gode – de skal bare hjælpes
I virkeligheden vil de fleste mennesker gerne gøre det rigtige. De har bare ikke tid, overskud og ressourcer nok til at gøre det. Men når vi hjælper dem med et lille nudge, kan det nogle gange gå ganske godt.
Et spørgsmål vi ofte får er, kan man lave et nudge og så bare lade det stå. Vil mennesker så blive ved med at gøre det rigtige?
Et af svarene på det spørgsmål er, at du bliver nødt til at vedligeholde dit nudge, også de underliggende serviceprocesser. F.eks. kan du se skraldespanden på ovenstående billede? Bliver den ikke vedligeholdt, så kan fokus forsvinde. Lugter den af gårdagens affald og har en koloni af spyfluer slået lejr, så kan vi nudge alt det vi vil, men adfærden udebliver.

Når nudging er sjovt
Inden for nudging og adfærdsdesign taler vi om “gamification”. Det betyder at lege. At gøre tilværelsen til en leg. De fleste mennesker kan lide at lege. Det er et urgammelt fænomen som er tilknyttet til nysgerrighed, indlæring og konkurrence.
Vi mennesker elsker at vinde, og vi elsker at få et feedback. Vi elsker at få et høfligt tak eller at der bliver hilst på os på gaden. Det er helt basalt.
Disse helt basale behov for feedback og leg kan udnyttes, når du ønsker, at mennesker skal have en ny adfærd. Prøv at se disse talende skraldespande. De er helt fænomenale. Her er det et forsøg i udlandet.
Herunder kan du se et dansk eksempel på en talende skraldespande. Bemærk, hvordan den giver et feedback når du åbner lågen og hvordan den giver et “tak”. Feedback er vigtig. Feedback motiverer brugerne til at bruge affaldsspanden mere.
TAK fordi du læste denne tekst.
Kan du mærke det var godt?.
1 dags konsulentbesøg
Hvad har du lært i dag?
- Hjælp mennesker med at tage gode valg.
- Talende skraldespande.
- Hvorfor feedback er så vigtigt.
Næste lektion
I næste lektion skal du se eksempler på prototyper i designprocessen, når du arbejder med et nudge.
Vi ses næste gang 🙂
Hvor langt er du nået med dine lektioner?
Skal vi ringe til dig?
Få en uforpligtende dialog og hør, hvordan vi kan hjælpe dig.