Kom med på en spændende rejse
- Sådan designer du adfærdsforandringer med nudging og adfærdsdesign.

Find barrierer og find din udløser
En vigtig visdom er at gøre dig selv helt klart: Hvilke adfærdsforandringer du vil planlægge. Hvad vil du have andre mennesker til at gøre? Metoden er enkel. Du skal gøre dig to ting helt klart:
1) Hvad er den nuværende adfærd?
2) Hvad er den ønskede adfærd?
Den nuværende adfærd beskriver objektivt – hvad gør mennesket nu. Den ønskede adfærd er en beskrivelse af, hvad mennesket bør gøre i fremtiden. Nudgingprocessen er i virkeligheden at forudsige den fremtidige adfærd.
Richard Thaler og Cass Sunstein skriver i bogen Nudge:
“Nudge is about choices – how we make them and how we’re led to make better ones”
Omsat til dansk:
- Du bliver nødt til at forstå mennesket og psykologien bag et menneskes handlinger.
- Hvis du vil ændre på et menneskes adfærd, bliver du først nødt til at forstå den nuværende adfærd.
- Du bliver nødt til at forstå, hvorfor mennesket ofte agerer irrationelt.
- Du bliver nødt til at forstå det bagvedliggende motiv. Betydningen af den nuværende adfærd og forstå, hvad der kan skabe en ny og bedre adfærd.
Når du har gjort dig selv klart, hvad målgruppens nuværende adfærd er og hvilken adfærd du ønsker, at de skal have – så er du parat til næste fase, som er analysefasen.
Analysefasen
– barrierer og udløser for din adfærdsforandring
Nu skal du overveje, hvad der udløser en persons motivation til at udføre en bestemt handling. En udløser kan være en ekstern begivenhed, der vækker sanserne. En udløser bliver også kaldt en trigger. Det kan f.eks. være en lampe, der blinker eller duften af frisk kaffe eller mange mennesker, der går i en bestemt retning.
Dernæst skal du analysere, hvilke barrierer der er for en given adfærd. Hvorfor kommer Tove ikke op på cyklen og cykler på arbejde? Hvorfor tager hun bussen? Hvilke barrierer er der for hende? Kan barrieren være, at hun kommer svedig på arbejde og der ikke er mulighed for at bade?
Når du har analyseret barrierer og udløsere er du på vej til at forstå, hvordan du kan hjælpe din målgruppe til en bedre adfærd. Du skal fjerne deres barrierer og du skal finde ud af at skabe en udløser, der kan igangsætte den gode adfærd.
Herunder er en teknologisk løsning, som motiverer mennesker til at vaske hænder.
Vidste du at 6 ud af 10 ikke vasker hænder på dit arbejde? Men med et lille nudge – en udløser/trigger kan du få mange flere til at vaske hænder.
1 dags konsulentbesøg
Nudgingkursus giver lykke i kommunen
I lektion 4 talte vi om menneskesyn og hvordan du løser problemer afhængig af din verdensopfattelse og menneskesyn. Er mennesker gode eller er de onde? Hvem er det vi skal nudge? Er det de onde mennesker med onde hensigter eller er det flertallet af gode mennesker med gode hensigter?
Det er disse dilemmaer vi diskuterer på vores nudgingkurser. F.eks. havde vi medarbejdere fra Hørsholm-, Køge- og Lyngby Taabæk Kommune, til nudgingkursus. Vi lavede en øvelse der hed – “du må ikke lave forbud, bøder eller straf. Du skal skabe lykke for din målgruppe”.
Fra nu af må du kun skabe velfærd, helbred og livskvalitet. Med andre ord. “Hvordan gør du en borger lykkelig?” Langsomt men sikkert forsvandt de regulative lovforslag og mørke skyer og frem kom forslag, der skaber glæde i samfundet.

Resultatet af nudging

Et eksempel: Du må ikke længere fodre ænder i søen. Hvorfor?: Det giver for mange andrikler og alger i vandet osv. Det er resultatet af at fodre med hvidt brød.
Gammel løsning:
Vi opsætter et forbudskilt og en giver en bøde. Her konkurreres mellem straf og lykkefølelsen ved at fodre ænder. Du har et valg i din løsningsmodel: Straf Lykke.
Ny løsning:
Vi opsætter foderautomater, som borgerne gerne må bruge, når de vil fodre fuglene. Vi gør fodret mere næringsfattigt end hvidt brød. På den måde mindsker vi overfodringen af ænder og tilførsel af for mange næringsstoffer i vandet, som skaber alger.
Resultatet er, at forælder og barn stadig kan nyde selskabet af fugle, gå en tur ved søen og komme tæt på naturen – uden forbud, men med lidt hjælp til at gøre det rigtige i stedet. Det skaber lykke i samfundet.
En af de underliggende øvelser i denne opgave er at gå med individet og dets handling. I stedet for at forhindre forælder og barn i at fodre ænderne, skal du tænke: Hvordan hjælper jeg dem med deres ønske? På den måde kommer du meget længere med dine løsninger og de bliver ofte meget mere interessante.

Selvfølgelig kommer der mange indvendinger
Her er nogle af dem vi mødte i forhold til fodring af ænder:
“Jamen, det er jo ikke gratis at opsætte foderautomater”
– Det er rigtigt. Men det er heller ikke gratis at opsætte skilte og have parkbetjente til at jagte forældre med børn. Der er altid en omkostning. Du kan betale nu eller du kan betale senere.
“Hvis folk bare ville gøre det, der står på skiltet – så har vi jo ingen problemer”
– Det er også rigtigt. Men hvor er lykken i en park fyldt med forbudskilte? Hvor er robotmennesket henne, der forstå og værdsætter alle disse påbud?
Det er helt naturligt for de fleste at være drevet af angst og modstand mod forandringer. Især i forandringssituationer. Men med lykkeøvelser kan mange af verdens nære problemer blive løst på en anden måde.
En vigtig viden er, at når du ændrer på menneskers adfærd eller bygger om på verden – ja, så får du modstand.
Den skal du være parat til at takle. Du skal have en strategi for, hvordan du fjerner modstanden.
Du skal vide, hvordan du implementerer et nudge og hvordan det gøres nemt, elegant og med mindre friktion fra omgivelserne.
Det er nogle af de øvelser vi gennemgår på vores kurser og foredrag.
Du skal forberede dig på modstand, når du ændrer omgivelserne og udvikler et nudge. Lav et lille nudgingforsøg inden du kaster dig ud i en fuld implementering.
Hvad har du lært i dag?
- Gør det klart: 1) Hvad er den nuværende adfærd 2) Hvad er den ønskede fremtidige adfærd.
- Identificer de barrierer, der eksisterer for en adfærd og gør den mindre eller fjern barrierer.
- Find en trigger eller udløser, der kan give skubbet til en kommende adfærd.
Næste lektion
Næste gang vi skriver til dig, skal vi dybere ind i, hvad nudging er og så kommer vi tættere på effekten af nudging.
Vi ses næste gang 🙂
Hvor langt er du nået med dine lektioner?
Skal vi ringe til dig?
Få en uforpligtende dialog og hør, hvordan vi kan hjælpe dig.