Workshop og prototyper

Nudgingkursus hos Brave. Nudgingprojekter. Adfærdsdesign. Vi arbejder med teori og praksis.

Inden du går i gang med nudging - lav en prototype

Når du gerne vil arbejde med nudging, er det en rigtig god idé at samle en gruppe mennesker, der har kendskab til problemet. De må meget gerne have forskellige fagligheder.

På et hospital kan det være afdelingssygeplejersken, teknisk afdeling og portører, f.eks. hvis du vil optimere processen for, at patienter og læger kan gøre deres arbejde mere effektivt.

På en skole kan det være den lokale ledelse, rengøringen og pedellen som har stor teknisk indsigt, hvis du skal arbejde med trivsel på skolen.

Jeg tror du forstår billedet, at sammensætte et dedikeret tværfagligt team, der er parat til at indføre forandringer. 

Ved at arbejde tværfagligt fremmer du bedre løsninger for flere

Alternativet er, hvor der kun er én eller to fagpersoner at det kan være udemærket i begyndelsen, for at definere den fremtidige opgave: Men når du arbejder med  nudging, kan du komme til at ændre på flere menneskers hverdag og derfor er tværfagligheden utrolig vigtig.

Når I er flere faggrupper om at samarbejde, får I lettere indført et nudge, fordi argumenterne, modstanden og medgangen fra de andre faggrupper, allerede er kendte. 

For at komme hurtigt i gang anbefaler vi at få en fællesforståelse for nudging ved at deltage på et nudgingkursus. Så har du og dine kollegaer de første forudsætninger for at styre processen i den rigtige retning.  

Ved at sætte scenen og forklare alle, hvad nudging er, gør du den fremtidige arbejdsproces meget nemmere. I nudging og adfærdsdesign arbejder du med et helt bestemt menneskesyn. Det skal alle deltagerne forstå. Så kan alle komme til de samme resultater. 

Eksempel på effekten af et nudgingkursus

Kan metalindustrien få noget ud af nudging? Er nudging ikke kun noget for staten og kommuner?

Virksomheden Bodycote fik løst store ledelsesmæssige udfordringer ved at tænke i nudging og adfærdsdesign. 

  • Nudging giver et bedre arbejdsmiljø og bedre
    ledelsesmæssige løsninger
  • Nudging gør det nemmere at lede medarbejderne.
Læs historien her >>

Nudging kan give store resultater

Når du arbejder med nudging er en vigtig komponent at arbejde med prototyper. Du skal teste om dit nudge, din intervention (forstyrrelse) fungerer. Det er en metode du kan blive glad for, når du skal kommunikere med mange mennesker og visualisere, hvad du og dine kollegaer vil opnå.

Herunder kan du se den dejlige udsendelse fra DR, om effekten af at arbejde med nudging i folkeskolen. Der er også stor glæde hos Ballerup Kommune, som samtidig modtog Hygiejneprisen på Christiansborg Slot.

Det er god CSR værdi til Ballerup Kommune og ikke mindst god “karma” på skolen.

Skab glæde blandt personalet

Som du har lært nu, er nudging et “kærligt puf i den rigtige retning”. Det er en meget blid form for adfærdsændring.

Men hele tankesættet, at tænke i nudging, kan skabe stor glæde, ikke kun blandt de mennesker man skal nudge, men også dem, der indgår i projektgruppen for at løse et problem.

Arbejdsmiljø. Skab trivsel og større arbejdsglæde med adfærdsforandringer. Nudging og adfærdsdesign fra Brave.

Spændende design og kommunikation

Original

visualisering

Inden du går i gang med at nudge mennesker, er det vigtigt at lave et forsøg. Det er også vigtigt at diskutere forsøget med alle de interessanter, der kan blive påvirket.

I en designproces kan du lære at lave et design, som du kan teste. Både i et laboratorium-test og en real-life-test.

I et testforsøg bliver farver og form ikke ligegyldige. Farverne har stor betydning for de nudges, du skal udføre. Du skal have fat i hele den gamle farvelære. Hvordan påvirker kolde farver mennesker og hvornår anvender du varme farver eller et sort/hvid/gråt univers. 

Dernæst skal du forstå, hvordan du bør kommunikere på skilte, og hvordan du især skal informere alle de andre mennesker, som bliver påvirket af, at du laver om i omgivelserne. 

Ovenfor kan du se et forsøg, hvor vi designer en gang til toiletter. Du ser et billede af originalen. Dernæst vores designforslag som er blevet diskuteret med målgruppen. Til sidst kan du se, hvordan det kom til at se ud i virkeligheden.

Mellem vores designforslag og det nye design, har vi arbejdet med at teste nogle af de nudges, som skulle fungere for at skabe større trivsel. Ved at være meget konkrete og åbne omkring vores nudgingtiltag, har det være lettere for alle interessenterne at se, hvor er vi nu og hvor vil vi hen. 

Med andre ord. Når du skal nudge og der er mange mennesker, der bliver påvirket direkte og indirekte, er det meget vigtig at være meget konkret. På den måde, er det meget lettere at få dit nudge igennem. 

Skoletoiletter og toilet heaven udført af Brave. Ulære skoletoiletter. Løsninger på skoletoiletter. Problemer med skoletoiletter. Skrækkelige skoletoiletter. Hør mere hos Brave

Vil du tale med en nudgingekspert?

Book et møde og vi inviterer på et uforpligtende møde.

Hvad har du lært i dag?

Næste lektion

I næste lektion bliver du klogere på, hvordan du booster din brugeroplevelse og navigation vha. af nudging og adfærdspsykologi

Du ser, hvor mange penge du faktisk kan spare ved at fokusere på at forbedre wayfindingen i bygningen og for at vide, hvordan du kommer i gang.

Hvor langt er du nået med dine lektioner?
Du er NÆSTEN i mål

Skal vi ringe til dig?

Få en uforpligtende dialog og hør, hvordan vi kan hjælpe dig. 

Vi vil gerne ringe til dig