Arbejdsmiljø og trivsel
skal designes med nudging
Vi hjælper organisationer med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø, skabe trivsel på arbejdspladsen og øge sikkerheden for at reducere antallet af arbejdsulykker.
Arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen
Et godt arbejdsmiljø skal designes som en bevidst handling, hvor du har defineret dit klare mål i adfærd. Således kan du opnå det gode arbejdsmiljø som du ønsker dig.
Hos Brave hjælper vi dig med at skabe bedre trivsel på arbejdspladsen og et arbejdsmiljø, der fastholder medarbejdere, skaber høj produktivitet, større sikkerhed og giver ledere nye værktøjer til deres feedback og kommunikation.
I samarbejde kortlægger vi de barrierer, der er i organisationen og anvender nudging og adfærdsdesign til at skabe nye løsninger. Det giver arbejdsglæde der kan ses, mærkes og måles.
Arbejdsmiljø og trivsel skal designes med nudging og adfærdsdesign:
- Vi oversætter virksomhedens værdier til praktisk trivsel og sikkerhed på arbejdspladsen
- Opsætning af klare mål for god adfærd i organisationen
- Identifikation af adfærdsbarrierer, som forhindrer hensigtsmæssige adfærd
- Adfærdsbaserede løsninger der påvirker arbejdspladskulturen
- Opfølgningsstrategi med feedback, udløsere og medarbejderinvolvering
Få en samtale om adfærdsdesign og nudging
Skriv på: go@brave.dk
Ring til: 60862011
Ja tak. I må gerne kontakte mig
Arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen:
• Medarbejderne på jobcenteret føler sig mere trygge
• Synlig service skaber jobtilfredshed og jobgaranti hos rengøringsselskab
• Rådgivning af fabriksledelsen om sikkerhed og kommunikation
• Bedre hygiejne og trivsel i folkeskolen hos elever og lærer
• Større trivsel på rådhuset, fordi medarbejdernes arbejde blev klart defineret
Nudging og adfærdsdesign skaber et godt arbejdsmiljø
Arbejdsmiljø, trivsel og sikkerhed på arbejdspladsen bliver bedre, når du arbejder med nudging og adfærdspsykologi. Vi har fokus på at skabe handling for at skabe et bedre arbejdsmiljø
Du får svar på:
- Definition af problemets størrelse og udfordring med trivsel på arbejdspladsen
- Årsagsforståelse – definition af årsagen til et dårligt arbejdsmiljø
- En præcis definition af hvordan et bedre arbejdsmiljø designes
- Adskillelse af følelse og konkret adfærd hos personalet.
- Psykologisk forståelse af feedback, udløser og motivation
Dette er blot et par af de spørgsmål, som nudging og adfærdsdesign kan give dig svar på. Vi designer trivsel og konkret handling, der giver glæde på arbejdspladsen. Vi anvender adfærdspsykologi og nudging.
Læs her, hvordan Arbejdstilsynet definere det psykiske arbejdsmiljø
Læs her, om kurser, foredrag og workshop i nudging og adfærdsdesign.
Adfærdspsykologi
giver et godt arbejdsmiljø
Mennesker er begrænsede ift. hukommelse. Derfor skal trivsel øves og være synlig.
Mennesker er energioptimerende og vil som regel vælge det, som er nemmeste. Du skal designe arbejdsrutiner der er lette at forstår.
Mennesker er sociale flokdyr og vil som regel følge det andre gør. Derfor skal du udvikle rollemodeller og ceremoniejere.
Mennesker er stærkt påvirket af de omgivelser. Det kan du udnytte og iscenesætte til at skabe trivsel.
Mennesker bliver handlingslammede når der er for mange valgmuligheder. Gør arbejdsopgaverne klare og fjern arbejdsopgaver
Mennesker har nemmere ved at afkode billeder og ikoner, frem for tekst. Du skal arbejde med klare mål og delmål, som er synlige
Mennesker er selvcentrede. Det betyder at de skal fremhæves og roses.
Mennesker frygter at miste og bliver utrygge. Dette kan ændre dårlig adfærd i arbejdessituationen.
Analyse af både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø
Arbejdsmiljø og trivsel dækker både over et fysisk arbejdsmiljø, men ikke mindst over et psysisk arbejdsmiljø. I begge tilfælde handler det om at forstå mennesket og omgivelserne. Det fysiske og psykiske pres, der forhindrer, at opgaverne bliver løst og at medarbejdere og ledelse har et godt samarbejde.
Et godt arbejdsmiljø og trivsel handler blandt andet om en identificere forventningerne til medarbejdernes opgaveløsning. Stiller ledelsen for store krav eller har medarbejderen en overfortolkning af arbejdsopgaven?
Arbejdsmiljø og trivsel skal analyseres
Er der en klar prioritering af arbejdsopgaverne og kvaliteten?
Når prioriteringen og kvaliteten er klar, så ved medarbejderen altid, hvad der er vigtigst og hvornår de godt må sige; “Nej tak”.
Et godt arbejdsmiljø handler om at ledere skal være meget bedre til at aflyse opgaver, minimere krav til opgaverne og hjælpe med at gøre dagens mål fuldstændig klart. Det skal være synligt og opdelt i delmål og delaktiviteter. Det er god ledelse og et godt nudge.
Arbejdsmiljøet skal nudges lidt på vej
Et godt arbejdsmiljø og trivsel handler grundlæggende om forventningsafstemning og at skabe overskud i hverdagen, til at tage de gode beslutninger og til at have tid til samarbejde og personlig reflektion og anerkendelse. Fagligt taler vi om at designe “slag”. At designe overskudstid og ikke have en maksimeringsmodel.
Det handler desuden om at ledelse og især medarbejderne bliver gode til feedback, nysgerrighed og spørgende dialog. Det kræver konkrete øvelser og gentagende processer. Det kan formuleres som en del af den daglige arbejdsproces.
Analyse af arbejdsmiljøet hos medarbejderene
- Definer den ønskede adfærd – hvad er det præcist, medarbejderen skal gøre?
- Lav en barriereanalyse – hvad afholder medarbejderne fra at gøre det rigtige?
- Design løsning(er) – hvordan gør vi livet let for medarbejderne og dermed ledelsen?
- Test – hvordan fungerede det så hos den enkelte og på alle medarbejderne?
En spændende del ved denne analyse er at vurdere eller måle, hvad tænker medarbejderen lige nu, i en bestemt arbejdsproces. Når du arbejder med mennesker, er det vigtigt at adskille, hvad de føler og hvad deres aktuelle handling er i virkeligheden. Det er to forskellige processer og det er ofte her vi finder roden til et dårligt arbejdsmiljø.
Sådan kommer du
igang
med at styrke dit arbejdsmiljø
Det koster ikke noget at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at forbedre arbejdsmiljøet og trivselen på arbejdspladsen.
Skriv på: go@brave.dk
Ring til: 6068 2011