LEJRE KOMMUNE​

Når kommunikation om rengøring bliver til kunst

Så bliver der politisk interesse omkring den usynlige rengøringsservice. En service der mod forventning skaber nye arbejdspladser, god økonomi og mindre sygdom i kommunen.

Kampagnen er designet med et bevidst farvevalg. De er afdæmpede, retro og simple.

Opgaven

Lejre Kommune spurgte os, om vi ville hjælpe med at forbedre deres image. De ville væk fra en historie om et gammeldags rengøringsselskab til en professionel medspiller i kommunen, hvor der er fokus på omkostninger, arbejdsindsats og naturligvis en effektiv rengøring.

Nudging hos Lejre Kommune

Rengøringsafdelingens kerneydelse er kendt. Når der er pænt, er der rent. Men det er kun den halve sandhed. Hvis rengøring skal have betydning, skal den være hygiejnisk. Der skal være fokus på at fjerne bakterier, vira og svampesporer. Når de er væk, er der mindre smittefare. Det er fundamentet for færre sygedage i kommunen. Derfor var det vores første opgave at forklare, at rengøring gør rask, og det skaber større produktivitet i kommunen.

Den anden halvdel af sandheden er, at Lejre Kommunes rengøringsservice leverer økonomisk og medmenneskelig værdi til kommunen. Rengøringsafdelingen får mennesker i arbejde, som normalt aldrig ville kunne klare et fuldtidsarbejde. Desuden er der fokus på at ansætte lokal arbejdskraft så pengene, der bliver udbetalt til de lokalt ansatte, bliver i kommunen. Det skaber rigtig god værdi for en kommune og en hvilken som helst politiker, uanset om vedkommende tilhører den blå eller røde blok.

Løsningen

Rengøring er ikke spændende læsestof. Så hvordan får du en lokalpolitiker til at læse om rengøring? Vi har designet en popup udstilling med en lille vogn. På vognen er en brun pose, hvor der står “Sæben er en gave”. Når politikeren kigger i posen, er der en lille sæbe og en lille brochure om rengøring, som fortæller om den samfundsmæssige betydning af at være rask og produktiv. Under rådsmødet var der lejlighed til at læse de små anekdoter. Korte tekster om rengøring, der gav mening for politikerne.

I kantinen lagde vi dækservietter, der fortalte den gode historie om arbejde og produktivitet. Det er et gammelt kendt trick fra producenter af mælk og morgenmadsprodukter. Når du spiser, vil du gerne være underholdt. Vi fortalte den gode historie om Lejre Kommunes serviceafdeling, og de blev hørt. De er blev rost for deres gode initiativ og fine design.

Dækkeserviet til Lejre Kommune