Affald og nudging giver godt arbejdsmiljø
Affald skal nudges væk. Nudging kan også give dig god kommunikation og CSR værdi. Vores metode er en kombination af servicemangement, kommunikation og nudging. Tanken er: Kan vi få personalet til at rydde op på kontoret, så kan vi levere et rent kontormiljø. På den måde fremstår rengøringsselskabet i kommunen som dygtige og attraktive.
Læs om masterclass i ledelse med nudging og adfærdsdesign
I Lejre Kommune har vi iværksat et forsøgsprojekt. Her er rengøringschef Mona Olsen og driftsleder Jeanette Vive i gang med et nudging-projekt.
Det går i alt sin enkelthed ud på at levere poser til papir. De store plastikposer bliver lagt på kontorbordene, og der er udviklet nemme opsamlingssteder.
Vi udvikler nudgingkampagner til servicevirksomheder
Ryd op og få det rent
I de store papirbunker mellem reoler og på borde er der masser af støv og derved dårligt indemiljø. Ved at opfordre personalet til at tage deres papirbunker og lægge dem i sække med affald, kan der blive gjort ordentligt rent.
Det er frivilligt, om personalet vil benytte sig af tilbuddet. Men når de ser kollegaerne begynde at rydde op, er der en god chance for, at andre bliver smittet af den gode idé.
Der er en strategi bag dette nudge

Brave har udviklet designstrategien til affald. Vi har anvendt afdæmpede farver. Klare og korte budskaber, på plakater, banner og skilte. Der er udviklet en implementeringsstrategi som både gavner rengøringspersonalet og kunderne.

Giv en gave
Kan du skrive en brochure om rengøring. Ja, det kan du godt. Men der er ingen der gider at læse den. Hvor skulle de finde tid til det? Hvis du alligevel laver en brochure der forherliger dig selv og din afdeling, hvad tror du så kollegerne vil tænke? Det er kun en gruppe der vil læse brochuren. Det er dem der allerede kan lide dig og dit rengøringsselskab. De andre er ikke motiverede.
Hvis du vil blive holdt af og nogen skal savne dig den dag du ikke eksisterer, så bliver du nødt til at give en gave, lave en ydelse, faldbyde noget. Du skal fortjene din kærlighed. Den bedste måde er at gøre noget for de mennesker, du gerne vil tiltrække.
Vores metode er et lille nudge. “Hvis du rydder op, så gør vi rent”. Idet personalet hjælper rengøringsselskabet med at fjerne papirer fra skrivebordet, bliver de selv delagtiggjort i processen. Det er et servicemanagement koncept der virker. Samtidig får vi personalet til at tænke over rengøringsservicen. De tænker: “Rengøringsselskabet gør noget ekstra for mig”. Det virker.
Nå ja, nu virker det at vedlægge en flot brochure om de mange gode ting rengøringsselskabet gør for kunderne. Vi fremhæver de såkaldte periferi-ydelser som er det der differentierer rengøringsselskabet fra alle de private konkurrenter.
Brave har udformet brochurerne. De er korte og skarpe i tekst og billeder. Der er udvidet brug af infografik. Så kan brochuren læses på 2 minutter.
Dette nudge blev anvendt i en større kommunikationskampagne med ægte CSR-tilgang til kommunikation. Kampagnen har stor effekt og gav genlyd på direktionsgangen.