Sådan kan du bruge farver i din wayfinding

For effektivt at kunne bruge farver i din wayfinding bør du forstå, hvordan vi mennesker opfatter farver.

Farver er en fundamental del af vores liv. De påvirker vores opfattelse af verden og det er næsten umuligt at forstille sig en verden uden farver.

Vi mennesker har særlige associationer med farver, hvorfor farver er et stærkt værktøj for designeren.

Derfor er farver ofte et centralt element, når man arbejder med wayfinding. Farver kan hjælpe mennesker med at identificere, navigere, samt vække en bestemt følelse.

Betydningen af farver er individuel og kan variere alt efter, hvor vi befinder os. Men alligevel ser vi nogle fælles generelle opfattelser af farver, der går helt tilbage til, da vi mennesker levede i huler og gik på jagt.

Naturen er nemlig en af de primære kilder til vores opfattelse af farver. En klar rød farve fra eksempelvis ild, blev set som farlig, da den brændte os, hvis vi rørte ved den. En lys blå farve fra vand eller is lærte os derimod, at blå var kold osv.

Det begyndte med 3 farver

Farver blev fundamentale i wayfinding i starten af det tyvende århundrede, hvor amerikanske trafikingeniører udviklede et standard farve-system til at sikre orden på de kaotiske trafikveje. Grøn betød ”Go”, gul betød ”Advarsel” og rød betød ”Stop”.

Du kan nok genkende farverne og kommunikationen i vores nutidige trafik. Disse 3 farver bruges nemlig stadig over hele verden i vores lyskryds, til at navigere trafikanter sikret rundt i trafikken.

Wayfinding med farver og mønstre på et sygehus

For et stykke tid siden blev vi kontakt af et sygehus, der havde store udfordringer med deres wayfidning.

Når vi besøger sygehuset, ser vi et sygehus, der kommunikerer professionalitet, orden og hygiejne. Der er masser af patientrum, operationsrum, personalerum, toiletter osv.
Alt er holdt i hvid og små skilte på væggen navngiver de enkelte rum. Alle døre er grå og alle etager og sengeafsnit ligner hinanden.

Desværre er det kliniske og enkel udtryk med til at forvirre både besøgende og personale med at navigere korrekt rundt.

Spørgsmålet er nu, om vi kan designe nudges, der kan hjælpe både besøgende og personale i en travl og hektisk hverdag på hospitalet.

Vi vil gerne ringe til dig

Modtag 9 gratis lektioner i nudging

Få redskaber til at forstå og arbejde med nudging. I korte lektioner forklarer vi dig teorierne og du får eksempler på løsninger.