Ved at anvende nudging til at hjælpe patienterne med at finde vej, har akutmodtagelsen på en række danske hospitaler kunne frigive mere tid til behandling og nedsætte ventetiden.
Nudging elementer består bl.a. i skilte i øjenhøjde, klistermærker og venlige ansigter.Med stor succes har Bispebjerg, Frederiksberg og Herlev hospital gjort brug af nudging til at gøre det nemmere for patienterne at finde vej til akutafdelingen, samt skabe en mere tryg oplevelse for patienterne.
Ashley Brereton fra Brave udtaler: “En akutmodtagelsen er ofte associeret med travlhed og ubehag. Patienterne kommer ofte ind med smerter, hvorfor det kan være svært for patienterne at bevare roen og overblikket. De bliver frustrerede over den lange ventetid og finder det svært at orientere sig, hvorfor de tit henvender sig til en medarbejder for hjælp”.
For akutmodtagelsens personale kræver det mange ressourcer at skulle besvare gentagende spørgsmål som; ”hvor lang tid skal jeg vente?”, ”hvor er toiletterne?” og lign. Derfor har de forsøgt sig med nudging, Nudging er er en metode til at påvirke mennesker valg og adfærd.
Nudging foredrag
Book et nudging foredrag til din virksomhed og bliv klogere på, hvad nudging kan gøre for jer
Vi tiltrækkes af mennesker
Ved hjælp af vigtige nudging principper så som tilgængelighed, placering, synlighed (saliens), personalisering, visualisering, har hospitalerne forbedret navigationen og gjort det nemmere for patienterne at finde vej.
De har eksempelvis placeret et venligt ansigt i form af et skilt på den digitale stander ved indgangen, hvor man registrerer sig med dit sundhedskort.
Adfærdspsykologisk søger vi mennesker mod andre mennesker. Vi er flokdyr, der ønsker at gøre som de andre. Det vil sige, når vi ser et smilende ansigt (også selvom det er på et skilt), tiltrækkes vi mod det.
Videoen herunder er et sjovt og klassisk eksempel på, hvor meget vi egentlig påvirkes af andre mennesker.
Klart overblik fra start
Et andet vigtigt element når man ønsker at hjælpe mennesker med at finde vej, er at skabe et klart overblik fra start. Hvis man er i tvivl omkring, hvor man befinder sig eller om man er på det rigtige sted, risikerer patienten at blive (unødvendig) forvirret og utryg.
Derfor er det altafgørende at have patienten i fokus og forstå hele patientens adfærdsrejse, når man ønsker at forbedre navigationen go hjælpe patienten med at finde vej.
Det vil sige du skal overveje:
- Hvordan kommer patienten ind i bygningen?
- Hvordan navigere patienten rundt i bygningen?
- Hvordan kommer patienten ud af bygningen?
Det betyder at navigationen allerede skal starte udenfor bygningen. På hospitalerne har de designet tydelige markering i form af skiltning, som guider patienterne på rette vej til akutafdelingen.
Nudging katalog til bedre navigation
Katalogen indeholder både gulvstriber og skiltning med eksempelvis talebobler, som skaber opmærksomhed og guider patienterne og de pårørende.
Hent kataloget her

1 dags konsulentbesøg
Med et konsulentbesøg af en adfærdsdesigner, kan du få nye øjne på din udfordring.
Vi tilbyder dig både dialog, problemforstålse og anbefalinger til løsninger – alt sammen til en fast pris.