Nudging på 
akutafdelingen

”Velkommen til Akutafdelingen. Behandling af akutte skader og sygdomstilfælde 24 timer i døgnet. Det er vigtigt, at du henvender dig det rigtige sted, når du skal have akut hjælp”.

Det er hovedoverskriften på en akutafdeling. Virkeligheden kan være utrolig hektisk. Ambulancefolk kommer med båre og patienter. Sygehuspersonale kommer resolut til de enkelte stuer og der er besøg af pårørende.

Akutafdelingen repræsenterer hele den danske befolkning. Unge som gamle, danske og udenlandske borgere. Typisk er de slemt tilredt, når de kommer på akutten. Patienterne kommer fra livstruende situationer til mere mekaniske problemer som alvorlige skader på kroppen.

Spørgsmålet er, hvem du skal nudge på vej i en travl akutafdeling?

nudging på akutafdelingen. Nudging, navigation

Intuitiv navigation 
med nudging

Når du er rigtig syg, har du absolut ingen ressourcer til at læse og tænke rationelle tanker. Når du har det rigtigt slemt kan det være svært at læse Stue 41 på et lille skilt. Er du til med ikke dansk statsborger siger ”Stue 41” ikke meget.

Det er ikke kun patienter, der bøvler med at finde rundt. Det er også nyansatte og ambulancefører, der ankommer til afdelingen. Når alle etager ligner hinanden og alle etageafsnit er fuldstændig ens, så tager det tid at komme rigtig rundt.

Når vi taler nudging er grundforståelsen, at det skal være nemt at finde rundt. Det skal være så nemt, at et barn har mulighed for i det mindste at finde den rigtige afdeling på en given etage. Det skal ikke kræve energi at finde det rigtige afsnit. Det skal være intuitivt.

Forstå nudging og
arkitektens tanker

Inden du laver helt om på bygningen og flytter rundt på rum, er det vigtig at forstå arkitektens intentioner. Ofte er der brugt god logik og det er den logik, du skal finde når du ønsker at nudge borgerne rundt i bygningen.

Når du sætter grundigt ind i arkitektens intentioner og bygningens udformning, begynder du også at forstå, hvad der går galt med navigationen. Ofte er bygningen blevet tegnet og tænkt med stor omhu, men så er funktionerne med tiden lavet om og samtidigt er logikken gået ud af døren.

På sygehuset er hvert afsnit grundlæggende klart afgrænset af et hjørne i den firkantet bygning. Du kan gå rundt og her møder du nye afdelinger. Umiddelbart virker de ens, men der er alligevel en hemmelig logik på, hvor der er venteværelser, receptioner og ikke mindst teknik og personalerum.

Alle gange er hvide og alle stuer er hvide. Alle døre er grå. Men der er et system. Når du skal arbejde med navigation er det vigtigt at forstå systemet og fremhæve systemet, så det er nemt at forstå for dem, der kommer på besøg.

nudging på akutafdelingen. Nudging, navigation

Elsk arkitekturen og du hjælper de besøgende på vej

Det står hurtigt klart på sygehuset, at hvert afsnit skal have en klar signatur. De besøgende skal ikke bruge tid på at læse skilte, men skal blot ved rummes virkning kunne identificere, hvor de er. Det vil hjælpe patienter med at finde deres stueafsnit og det vil hjælpe sygeplejersker, læger, portører og ambulancefolk med hurtigt og effektivt at kunne hjælpe patienterne.


Navigation på 
akutafdelingen

En akutafdeling er en hektisk arbejdsplads. 24 – 7 er der stor udskiftning af patienter, læger, sygeplejersker og ambulancepersonale, som kommer med bårer. Kan du finde en lille pause i denne hektiske verden, så er det blot en stakåndet frist.

Det stiller store krav til implementering af navigationen og der er mange begrænsninger i forhold til, hvad du kan få lov til.

  • Løsningen skal kunne tåle kraftig rengøring og stråling af såkaldte sølvioner.
  • Desuden skal løsningen være skalerbar, så den kan udvides næsten ubegrænset på sygehuset, uden at det er dyrt.
  • Samtidigt skal navigationen følge æstetiske retningslinjer og have kunstnerisk værdi.
  • Og nå ja, så skal implementeringen foregå imens, der er patienter og akutte indlæggelser. Det er jo ikke ligefrem god latin at lukke en del af en akutafdeling, når patienterne i spidsbelastnings perioder må være på gangen, inden en patientstue er klar.

Alle disse faktorer er udfordrende arbejdsvilkår for et nudgingteam.

nudging på akutafdelingen. Nudging, navigation

Først når man står på gangen og ser hvordan personalet arbejder og indser, at det er som at lave en suduko eller løse en Rubikscube med mange farver. Alt skal gå op i en højere enhed og det kræver samarbejde og fleksibilitet. Noget som de allerede mestrer på en akutafdeling.

Nogle gange fik vi hele 15 minutter i en patientstue, men derefter ”Så er det ud – nu kommer der en patient”. Vi fór ud og ventede med spænding til, hvornår vi igen måtte komme på stuen og give den lidt liv og farver.

Navigation med 
farver og mønstre

Farver, mønstre og billeder. Det er nemt at afkode. Det kører på menneskers instinkt. Det bliver straks værre med tekster og tal. Derfor begyndte navigationsprocessen med et system af farver og mønstre. En afdeling har én farve, men stuer har individuelle mønstre. Alle stuer har et individuelt budskab. Budskabet er målrettet de besøgende og plejepersonalet. Nu bor du på stuen med citatet fra H.C. Andersen

Farver og mønstre hjælper med at navigere 
Kan du genkende en farve, så er du på en afdeling. Kan du genkende et mønster, så er du på din stue og kan du genkende et navn, så er du helt hjemme og forhåbentligt begyndt at blive rask.

Endevæggene i stuerne er folieret i flotte farver og dørpartier uden for hver stue matcher interiøret. Der er skabt en hel designguide med farver og mønstre der kan sammensættes i næsten uendelighed. Det gør det billigt og hurtigt at implementere. En stue to ca. 20 minutter at omsætte. Så havde vi skabt et nyt hjem.

Resultatet er, at dialogen på gangen ændrer sig fra ”at du bor i den retning” eller på ”stue 14”. Til ”du skal over i den grønne afdelingen, så finder du din stue”.

Læs om brugeroplevelser og navigation

Nudging på sygehus med farver og mønstre. Nudging navigation. Wayfinding på sygehuse. Wayfinding på et hospital er helt nødvendig for at patienter og pårørende kan finde vej. Brugeroplevelsen skal være intakt. På billedet ser du et sengeafsnit hvor væggen er en del af wayfindingsystemet og brugeroplevelsen.

Fra navigation 
til at tale om livet

Formålet med at finde vej er sikkert og hurtigt og uden store overvejelser at nå den destination, der er udpeget. Men hvad skal vi bruge navigationen til? Hvad skal vi anvende ventetiden til i en stue og hvordan udnytter vi navigationen til at give mer værdi?

Vi vil gerne ringe til dig

Modtag 9 gratis lektioner i nudging

Få redskaber til at forstå og arbejde med nudging. I korte lektioner forklarer vi dig teorierne og du får eksempler på løsninger.