Det er vist ingen hemmelighed, at hvis taler du pænt til folk, så øger du din chance for at få din ønskede adfærd.
Hvordan vil du kommunikere til de hjemløse? Vil du kommunikere, hvor du ikke ønsker de skal være? (negativ kommunikation)? Eller vil du kommunikere, hvor de gerne må befinde sig? (positiv kommunikation).
Hvilken tilgang tror du har størst effekt?
Ud fra et nudging perspektiv øger du din chance for at få din ønskede adfærd, hvis du taler pænt til folk. Det er ikke kompliceret videnskab, men oftere er det svært ikke at falde i fælden og kommunikere, hvad man ikke må.
Nedenfor kan du se nogle eksempler på negativ og positiv kommunikation til hjemløse. Hvilken kommunikation synes du virker bedst?
Eksempler på negativ kommunikation
Der findes mange eksempler på arkitektur i bybilledet, både i udlandet og i Danmark, der har til formål at holde visse personer væk.
Denne form for arkitektur kaldes bl.a. “Dark Design” eller “Hostile architecture (fjendtlig arkitektur).
Denne arkitektur og form for kommunikation er meget langt fra nudging tilgangen og dets fokus på positiv kommunikation.






Eksempel på positiv kommunikation
En anden måde at kommunikere på er gennem nudging og positiv kommunikaiton. I stedet for at forhindre de hjemløse i at befinde, der hvor man ikke ønsker dem, kan man kommunikere, hvor de gerne på befinde sig. Det er positiv kommunikation

Dette tiltag er en anden måde at tænke på. En måde, hvor man har en positiv tilgang til mennesket. Det skaber mere glæde og oftere også bedre resultater.