Virksomhedsforandringer og nytårsforsæt er svære at realisere!

Adfærdsdesign. Forandringer på arbejdet og nytårsforsæt. Nudging og adfærdsdesign hos Brave. Lær processen hos Brave. Se www.nudging.nu

Sådan får du din strategi til at lykkedes

Mange løfter om ændringer og forbedringer er glemt allerede 14 dage efter de blev besluttet 1). Kan du også genkende det? Det skyldes, at det er nemt at sætte mål, men at det er svært at udføre dem i praksis. I forhold til organisatoriske forandringer, siges det, at 70% af alle forandringer fejler 2).

Har du lyst til at ændre på dette? Læs om 4 af de gyldne regler til adfærdsændring og hvordan du få mennesker til at handle.

Kom til workshop og lær, hvordan du designer de 4 gyldne regler

Kunne du tænke dig at gå fra intention til handling og samtidig skabe succesfulde adfærdsændringer for dig og din virksomhed? Så kan du med fordel læse om vores nudgingworkshop, hvor vi netop arbejder med strategi og adfærdsforandringer.

For hvad sker der, når marketingafdelingen ikke kan skrive sig ud af problemerne og når løfte om handling forbliver ord. Hvad kan du så gøre? Du kan komme til nudgingworkshop og lære, hvordan du gennem design og adfærdspsykologi, kan flytte mennesker. Adfærdsforandring er et håndværk. Det er en metode som du kan mestre. Her løfter vi sløret for noget af metoden.

4 gyldne regler

Det handler helt grundlæggende om, hvordan og især hvornår du sætter og planlægger dine mål. Hvis du planlægger store forandringer i din ferie eller når du har overskud, så er sandsynligheden for at de bliver realiseret mindre end hvis du planlægger dem i din normale hverdag. Helt konkret skal du planlægge forandringer i samme tilstand, som forandringer skal udføres i. På den måde, kommer du langt nærmere målet.

Et andet begreb, der er godt at kende, er ”forpligtende adfærd”. Forpligter du dig evt. økonomisk eller offentligt, er sandsynligheden for at nå målet større. Du kan eksempelvis forpligte dig, ved at love en ven 1000 kroner, hvis du ikke når dit mål eller du kan offentliggøre over for dine kollegaer, at hvis du ikke når målet, må de kalde dig Mads.

Psykologisk set taler vi her om begrebet Tabsaversion (eng.: Loss Aversion), der bl.a. bliver beskrevet af psykolog Daniel Kahneman i hans værk Thinking, Fast and Slow fra 2011. Tabsaversion er et kraftfuldt værktøj til at skabe adfærdsforandringer, da man her udnytter menneskets frygt for at tabe og miste ansigt.

Selvfølgelig er det vigtigt at du kender dit mål, men mere vigtigt er det at du kan forklare, hvordan du kommer i mål. Hvis du har besluttet dig for at du skal svømme for at blive slank eller at virksomheden skal satse på salg, igennem annoncer på Google, så skal du kunne forklare:
A)Hvorfor vil du ændre din adfærd (Formålet),
B) Hvad vil du gøre (Beskrivelsen),
C) Hvordan vil du gøre (Handlingen) og
D) Hvad er resultatet af din adfærd (Forandringen).

Sig det højt og tænk processen igennem. Inden for adfærdspsykologien taler vi her om Konsistensprincippet (eng.: The consistency principle), der bl.a. er beskrevet af professor i marketing, Nina Mazar og professor i psykologi og adfærdsøkonom, Dan Ariely i deres artikel Dishonesty in Everyday life fra 2006.

I stedet for at tale om store forandringer, så begynd med et lille forsøg. Det gælder både i privaten og i din virksomhed. Det er ufarligt og langt mindre omkostningsfuldt at lave et lille forsøg, end at foretage en stor forandring. Et lille forsøg er fleksibelt, så du kan altid ændre eller justere forsøget og dermed gøre det mere realistisk og realiserbart.

Ved at vise handling i stedet for blot at tale om det, kan du nemmere få andre til at forstå, hvad du har gang i. Desuden er det meget mere troværdigt at vise det. Se eksempelvis, hvordan vi har fået 3000 skolebørn til at gøre rent på skolen, ved at lægge handling bag vores ord; miljøteam.dk. NB. Du ved at det er nyttesløst at skælde ud på 3.000 børn og bede dem om at passe på skolen. 

1) Sådan holder dit nytårsforsæt. Videnskab.dk 2) Cracking the Code of Change” af de to ledelsesprofessorer Michael Beer og Nitin Nohria
Så lad mig høre, hvad skal dit nytårsforsæt være i år?

Skal vi ringe til dig?

Del denne historie

Del på facebook
Del på linkedin