Adfærdsdesign og god kommunikation mindsker Coronasmitte og angst i folkeskolen

Hygiejne i folkeskolen. Adfærdsdesign og god kommunikationVi elsker folkeskolen. Hygiejneplakater, nudging, adfærdsdesign. hygiejne-i-skolen
Picture of Ashley Brereton
Ashley Brereton

Adfærdsdesigner. Cand.merc. Tlf: 6086 2011 Email: go@brave.dk

Adfærdsdesign og god kommunikation er vigtig

Vi elsker folkeskolen og den skal fyldes med glæde. Desværre fyldes den nu med påbudsskilte om håndvask og om at holde afstand. Denne kommunikation skaber mere frygt end god adfærd.

 

I Brave har vi udviklet nye skilte lige til at printe ud og hænge op. Her forsøger vi at tale i børnehøjde. Farverne og budskabene er positive, men uden at gå på kompromis med smittefaren.

Du får dem her. 

Prøv at bemærk forskellen. Et påbud: Vask hænder!”. Positiv motivation:”Vi elsker at vaske hænder”.

Påbud og negativ kommunikation er trættende og fremmer angst og ubehag. Positiv kommunikation fremmer derimod lyst og frivillighed. Det er vigtigt at fastholde den frivillige adfærd, ellers skal lærer og pædagoger hele tiden overvåge og rette børnenes adfærd. Derfor skal du tale pænt til børn i folkeskolen.  Derfor skal du have fokus på adfærdsdesign og god kommunikation.

Lær hvordan du kan arbejde med adfærdsdesign og kommunikation. Det er et vigtigt håndværk.

På længere sigt vil positive budskaber skabe bedre adfærd. Derimod risikerer påbudsskilte at blive glemt, overset, ignoreret eller ligefrem fremprovokere angst og trods.

Så konklusionen er enkel: Tal pænt til børn og vi kan mindske smitten, siger Ashley Brereton, som er adfærdskonsulent og direktør i Brave. Han arbejder til dagligt med nudging og hygiejne i folkeskolen.

Adfærdsdesign og god kommunikation
Hos Brave står vi ikke alene med bekymringen om negativ kommunikation og den angst, som vores adfærd medfører

"Min bekymring er, at børnene inficeres - ikke af coronavirus, men af vores angst for den", siger Peter Ulriksen, der er skoleleder på Fjelstervang Skole i Vestjylland.

Ulriksens påstand bakkes op af et stigende antal henvendelser hos både Sind og Børnetelefonen. Henvendelser der vedrører bekymringer om corona.

"Rigtig mange børn og unge er bange nu og har brug for at snakke med nogen. Og vi ved også, at rigtig mange forældre er i tvivl om, hvordan de taler med deres børn om coronavirusset. Derfor stiller vi vores psykologer til rådighed syv dage om ugen", siger direktør hos Det Nationale Sorgcenter Preben Engelbrekt.

Også de voksne oplever angst for at blive smittet og tage sygdommen med hjem til deres kære. Denne angst risikerer lærer desværre at overføre til eleverne, hvorfor der stilles store krav til de voksne i folkeskolen.

"Lærerne skal ikke udstille deres egen angst. Vi skal være de voksne. Og så kan man også tale om, hvad der får os til at mestre sådan en krise. Hvad vi har lært, og måske kan man spørge, om alle har set nogle af de sjove videoer, for eksempel om hvordan man vasker hænder rigtigt. Det må godt være sjovt også.", opfordrer Jette Lentz, formand for skolepsykologerne – pædagogisk Psykologisk Forening.

Lentz påpeger yderligere, at selvom eleverne er kommet bagud fagligt, så må lærerne ikke glemme trivslen og klassefællesskabet. Spørgsmålet er om vi er parat til tiden efter corona?
Hygiejne i folkeskolen. Adfærdsdesign og god kommunikation- Eksempel på dårlig kommuniation.Vi elsker folkeskolen. Hygiejneplakater, nudging, adfærdsdesign. hygiejne-i-skolen

Vi elsker folkeskolen

En måde at mindske den oplevede fare på, er at kommunikere pænt. Vi skal fokusere mindre på de negative konsekvenser og mere på at motivere den rigtige adfærd.

Hos Brave kalder vi strategien for ”Vi elsker folkeskolen”. Den er baseret på færre påbud og mere kærlighed. Vores hygiejne plakater kan supplere de eksisterende påbudsskilte og hjælpe med at reducere angst.

Med andre ord. Vi elsker folkeskolen og vi skal passe godt på hinanden. Dette er et af Braves beskedne bidrag i kampen mod Corona.

Har du et godt bud på, hvordan du kan kommunikere positiv og motivere til god adfærd? Så har vi lavet en plakat, som du selv kan udfylde. Del gerne dine plakater gennem #vielskerfolkeskolen og vær med til at sprede det gode budskab.

Pas på jer selv og hinanden.

Med venlig hilsen

Ashley Brereton
Adfærdskonsulent og direktør i Brave

Hygiejne plakater til folkeskolen

Adfærdsdesign stopper smitten.Vi elsker folkeskolen. Hygiejneplakater, nudging, adfærdsdesign. hygiejne-i-skolen
Hygiejne i folkeskolen. Adfærdsdesign og god kommunikationVi elsker folkeskolen. Hygiejneplakater, nudging, adfærdsdesign. hygiejne-i-skolenVi elsker folkeskolen. Hygiejneplakater, nudging, adfærdsdesign. hygiejne-i-skolen
Adfærdsdesign og god kommunikation. Vi elsker folkeskolen. Hygiejneplakater, nudging, adfærdsdesign. hygiejne-i-skolen

Kilder

  • https://www.folkeskolen.dk/1840865/skoleleder-hygiejnereglerne-rammer-boerns-umiddelbarhed
  • https://www.dr.dk/mitliv/goer-covid-19-dig-bange-fem-raad-til-hvordan-du-tackler-din-corona-frygt
  • https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ny-corona-hotline-skal-berolige-bange-boern-og-unge/8046313
  • https://www.folkeskolen.dk/1840467/naar-skolen-aabner-igen

Vi vil gerne ringe til dig

Modtag 9 gratis lektioner i nudging

Få redskaber til at forstå og arbejde med nudging. I korte lektioner forklarer vi dig teorierne og du får eksempler på løsninger.