Adfærdsøkonomi og menneskeadfærd

Marketing og kommunikation. Det er vigtigt at forstå hvor irrationelle vi mennesker er.
Vi lyver og det bliver værre

Er du marketingchef eller arbejder du med salg og kommunikation. Så skal du straks slår over på DR2 og se Sandhed om løgn. Her fortæller adfærdsøkonomer om den berømte “fuskefaktor”. Hvordan vi alle lyver og især hvordan vi lyver over for os selv. Fuskefaktoren bliver anvendt i kommunikation og ved salg af produkter. Det er meget interessant og er helt fundamentalt at forstå, hvis du arbejder med mennesker.

Se DR2 udsendelsen her

Nudging og adfærdsdesign giver nye perspektiver på markedsføring. Se mere her om nudging og adfærdsdesign 
 
Dem der har været med i min nudging-workshop forstår disse principper: Nudiging workshop
  
Dan Ariely viser os vejen til en beder verden

Adfærdsøkonom Dan Ariely er ekspert i menneskeadfærd og menneskelig moral. Her får du et indblik i hvordan mennesker snyder og hvordan vi kan ændre  menneskeadfærd, blot ved at forstå, hvordan hjernen fungerer. 

Dan fortæller at mennesker er ikke dårlige eller snydepelse. De fleste mennesker er gode. Men mennesker skal hjælpes til at være gode. Løgene begynder i det små og pludselig bliver de store. Man tror det er socialt acceptabelt at snyde. Snyder de andre ikke? Det er sjældent en bevidst proces.: Nu vil jeg snyde.  Dette er den helt præcise forståelse.  

Det der er spændende er at vi kan designe en verden, hvor mennesker ikke kommer i denne situation.  Det vil vi gerne arbejde videre med i Brave. 

Dan Ariely, DR2: “Vi har alle kapaciteten til at bygge en mere ærlig og bedre verden”, 

Del med andre