Hvordan laver du god navigation i en bygning?
Kan du finde vej i de store bygninger? Er du også typen der bliver væk, så er du ikke er alene.
Mange både gamle og nye bygninger er svære at navigere rundt i, uden at blive væk. Mange bygninger er ens når du bevæger dig imellem etagerne. Hvis du lukker øjnene og bliver præsenteret for en etage, er det ikke sikkert, at du kan finde rundt, selvom du har været der før.
Når arkitekturen eller ingeniøren ikke giver dig en klar lokation, kan det være næsten umuligt at forholde sig til, hvor du er. Det ved du, hvis du har gået i ring på et hospital eller på et stort rådhus eller faret vild i parkeringskælderen.
Arkitekturen skal signalere lokation. Hvis et område skal have et kendetegn – (Et waypoint) skal det være tydeligt (Signifikant) og skille sig ud fra resten af området.
Når du ved, hvor du er, kan du begynde at tage bestik af, hvor du skal hen. Her skal du have en klar retning og en fornemmelse af, hvor langt der er. Det bedste er, når du kan se dit mål og du kan nå derhen på ganske få sekunder.
Nudging viser vejen i store bygninger
Bygninger knopskyder og bygninger bliver slået sammen og eksisterende bygninger får nye funktioner og pludselig er arkitekturen ikke fornuftig i forhold til at finde rundt. Det giver ikke mening for nye besøgende.
Der er ofte fokus på funktion og økonomien dikterer, hvor meget energi, der kan lægges i at skabe signifikante områder, hvor mennesker kan forstå, hvor de er og hvor de skal hen.
Desværre er der det problem, at du let kan blive væk. Spørgsmålet er nu, om et lille nudge kan hjælpe alle bedre på vej i den travle daglig dag på et hospital.
De besøgende kunne lide museet, men oplevelsen blev overskygget af udfordringen med at finde rundt.
Det kan have store konsekvenser ikke at få indtænkt navigationen i forbindelse med byggeriet. F.eks. fortæller kundeanalyser at de besøgende kunne lide museet, men oplevelsen blev overskygget af udfordringen med at finde rundt.
Pludselig fejlede formidlingsopgaven fordi den utilstrækkelig navigation tog fokus fra indholdet. Med andre ord dræner du energien ud af dine besøgende, borger eller patienter ved ikke at have den tilstrækkelige navigation i en bygning.
Resultatet bliver at de besøgende fokuserer mere på at orientere sig og navigere end at interessere sig for indholdet eller det oprindelige formål med deres besøg.
Som besøgende har vi kun så meget energi til at løse problemer. Så begynder vi at fokusere smalt på et problem såsom den manglede navigation i en bygning, så dræner vi hjernen for energi.
Dårlig navigation kan have store konsekvenser
På sygehuse kan manglende navigation have både økonomiske og menneskelige konsekvenser.
Den nye akutafdeling er flot og funktionel. Masser af patientrum, operationsrum, personalerum, toiletter osv. Alt er holdt i hvid og små skilte på væggen navngiver de enkelte rum. Alle døre er grå og alle etager og sengeafsnit ligner hinanden. Stedet kommunikerer professionalitet, orden og hygiejne.
Desværre er der det problem, at du let kan blive væk. Spørgsmålet er nu, om nudging kan hjælpe alle bedre på vej i den travle dagligdag på et hospital.