Hvorfor skal jeg bruge nudging i min wayfinding?

Wayfinding også kendt som navigation handler om at hjælpe mennesker med at ” finde vej” og guide dem korrekt. Wayfinding er oftest nødvendig i bygninger med mange funktioner og hvor nye mennesker besøger hver dag. F. eks. turistattraktioner, museer, hospitaler, borgerservice osv.

Når vi arbejder med wayfinding, arbejder vi typisk med 4 fokuspunkter;

  1. Pejlemærker: Markering og tydeliggørelse af vigtige områder
  2. Orientering: Visualisering af placering for at skabe generelt overblik over ruten
  3. Navigation: Guidelines under ruten, der hjælper mennesker fra A til B.
  4. Nudging: Indsigt fra adfærdspsykologien hjælper os med at skabe intuitiv og selvfoklarende navigation.
navigation og nudging

Med et adfærdspsykologisk perspektiv definerer du en præcis brugeroplevelse

En brugerrejse skal ikke være tilfældig, den skal være præcis og have en klart defineret ønsket adfærd.

Ved at bruge nudging, tager du udgangspunkt i ”det uperfekte menneske”. Det betyder, at individet ikke (nødvendigvis) er rationelt tænkende og kun har et mål.

Derfor bør din wayfinding designes ud fra irrationelt perspektiv, således at selv de mest udfordrede gæster kommer korrekt rundt i bygningen. Dette er en arbejdsmodel, som er er baseret på adfærdsvidenskaben.

Næste lag i processen er at koble jeres målsætning på de individer som du ønsker at at flytte. Når koblingen imellem individ og jeres mål bliver sammenlagt, har vi fundamentet til at designe den perfekte brugerrejse.

Nudging og wayfinding

Når vi arbejder med wayfinding ud fra et nudging perspektiv, ser vi bl.a. på:

  • Hvordan mennesker generelt orienterer sig i et rum.
  • Hvordan vi reducerer visuelle støj.
  • Lyd, lys og farver
  • Vi forsøger at minimere mængden af skilte (For mange skilte kan skabe visuel støj og forvirring).
  • Placering og timing af wayfinding
  • Rummens indretning og forbehold
 
  • Brugerrejsen – hvordan kommer mennesker ind i bygningen, hvad er deres primære formål, hvordan kommer de ud igen etc.
  • Hvordan samles folk i bygningen – Mennesker er sociale og søger derhen hvor der er mennesker, uanset om det er hensigtsmæssigt eller ej.
  • Hvor mange steps skal målgruppen igennem for at nå til den endedestinationen – for mange steps fungerer som en barriere for den ønskede adfærd.

Vi vil gerne ringe til dig

Modtag 9 gratis lektioner i nudging

Få redskaber til at forstå og arbejde med nudging. I korte lektioner forklarer vi dig teorierne og du får eksempler på løsninger.