Nudging handler om at skabe frivillig adfærd. Nudging skal kunne stå alene og mennesker skal på baggrund af et nudge gøre en frivillig indsats. En frivillig indsats som er godt for det enkelt individ og som også er godt for samfundet.
Tænk hvis det kun er godt for samfundet og ikke individet. Så ville den frivillige effekt være ganske lille. Nudging er godt for individet og godt for samfundet og der er ikke penge imellem parterne.
Det er det, der er smukt ved nudging. Nudging er ikke en kapitalistisk forestilling, men et kærligt puf i den rigtige retning.
Nudging og kommunikation
Der er også udfordringer med den interne vision ”Vi skal have det sjovt på arbejde”. Hvad mener ledelsen lige med det?
Begge visioner må gerne ske frivilligt, naturligvis, men hvordan. Så hvordan forvandler du visioner til frivillig adfærd, der giver mening for den ansatte og for virksomheden. Findes der en metode?
Svaret er ja!
Holdning vs. handling
Der er følelser, holdninger og handling. Ofte taler folk i følelser og har skarpe holdninger baseret på følelser.
Det er ligesom slankekurer. Der er mange følelser i klemme og holdninger til de tykke og kærligheden til egen krop forsvinder i den næste softice du tygger dig igennem fordi du har behov for lidt sødt.
I eksemplet er der meget langt fra holdning til handling. Holdningen (og undskyldningerne) til at gå på kur, overskygger og vinder over handlingen til at gøre noget.
Som adfærdsdesignere vil vi heller have at du løber verdens mindste tur på 50 meter end at du læser kampagner om slankekurer eller kigger på sunde madopskrifter, du alligevel aldrig får lavet.
Løbeturen er nemlig en handling.
Når du lærer at tænke i handling, bliver din kommunikation anderledes og meget mere resultatorienteret. Det handler ikke længere om eksponering eller top of mind og alle de andre klassiske mål for kommunikation. Det handler om adfærd. Her kommer videotesten i skarp fokus.
Videotesten kan afgøre om dit indhold er skarpt nok
Din kommunikation skal kunne klare videotesten. En videotest kan afgøre om dit indhold er skrapt nok til at kunne ændre adfærd på (nudge) andre mennesker.
Videoteksten er en kendt metode blandt adfærdsdesignere. På trods af navnet, behøver du hverken kamera eller gode video-redigeringsevner for at kunne udføre videotesten.
Videotesten handler om at du skal kunne visualisere, hvad du ønsker at folk skal gøre. Kan du ikke dette, er chancen for en adfærdsændring minimal.
Hvis du ønsker at dine medarbejderne skal være mere ”nærværende over for borgene”, så skal du fortælle dem, HVORDAN de skal være mere nærværende. Eks. ved at møde borgerne med et håndtryk eller smil hver gang.
Medarbejdere der selv skal regne ud, hvad der ligger bag i de kryptiske intentioner i udsagnet ”Borgerne i centrum”, vil enten blive handlingslammede, handle uhensigtsmæssigt og i meget få tilfælde handle, som du ønsker det.
Helt konkret handler metoden om, at den abstrakte vision på kaffekoppen eller musemåtten, skal kunne visualiseres (optages på video) og genkendes og forstås af andre.
Kan din kommunikation ikke dette, så er dit indhold desværre ikke skarpt nok. Men frygt ej. Når du har lært at tænke i adfærd, vil du blive glad for selv små forbedringer.
Små forbedringer som kan se, høres og som vækker ægte lykke hos dem, der deltager. Nu skal du og din organisation fejre de ægte sejre. De små ændringer som pludselig kan udløse en tsunami af ny adfærd.
