Kommunikér og få frivillig adfærd med nudging

Kursus i kommunikation hos Brave. Lær nudging og adfærdsdesign. Hvad er nudging og hvordan anvendes nudging i hverdagen. Godt kommunikationskursus. Nyt kursus i kommunikation.

Nudging handler om at skabe frivillig adfærd. Nudging skal kunne stå alene og mennesker skal på baggrund af et nudge gøre en frivillig indsats. En frivillig indsats som er godt for det enkelt individ og som også er godt for samfundet.

Tænk hvis det kun er godt for samfundet og ikke individet. Så ville den frivillige effekt være ganske lille. Nudging er godt for individet og godt for samfundet og der er ikke penge imellem parterne.

Det er det, der er smukt ved nudging. Nudging er ikke en kapitalistisk forestilling, men et kærligt puf i den rigtige retning.

Nudging og kommunikation

Men hvad med nudging i en mere indirekte kommunikativ sammenhæng? Kan nudging egenligt bruges til få medarbejdere til at efterleve luftige visioner.

Du kender dem godt. Det er den gode og klassiske vision ”at kunderne skal være i centrum” eller ”vi skal have det sjovt på arbejde”.

Problemet ligger i at oversætte det, hvis du er nyansat i virksomheden. Kunderne i centrum. Betyder det at de skal står centralt i banklokalet og at man giver dem penge, hvis de har et stort lånebehov? Nej, vel.

Der er også udfordringer med den interne vision ”Vi skal have det sjovt på arbejde”. Hvad mener ledelsen lige med det?

Begge visioner må gerne ske frivilligt, naturligvis, men hvordan. Så hvordan forvandler du visioner til frivillig adfærd, der giver mening for den ansatte og for virksomheden. Findes der en metode?

Svaret er ja!

Holdning vs. handling

Der er følelser, holdninger og handling. Ofte taler folk i følelser og har skarpe holdninger baseret på følelser.

Det er ligesom slankekurer. Der er mange følelser i klemme og holdninger til de tykke og kærligheden til egen krop forsvinder i den næste softice du tygger dig igennem fordi du har behov for lidt sødt.

I eksemplet er der meget langt fra holdning til handling. Holdningen (og undskyldningerne) til at gå på kur, overskygger og vinder over handlingen til at gøre noget.

 

Som adfærdsdesignere vil vi heller have at du løber verdens mindste tur på 50 meter end at du læser kampagner om slankekurer eller kigger på sunde madopskrifter, du alligevel aldrig får lavet.

Løbeturen er nemlig en handling.

Når du lærer at tænke i handling, bliver din kommunikation anderledes og meget mere resultatorienteret. Det handler ikke længere om eksponering eller top of mind og alle de andre klassiske mål for kommunikation. Det handler om adfærd. Her kommer videotesten i skarp fokus.

Videotesten kan afgøre om dit indhold er skarpt nok

Din kommunikation skal kunne klare videotesten. En videotest kan afgøre om dit indhold er skrapt nok til at kunne ændre adfærd på (nudge) andre mennesker.

Videoteksten er en kendt metode blandt adfærdsdesignere. På trods af navnet, behøver du hverken kamera eller gode video-redigeringsevner for at kunne udføre videotesten.

Videotesten handler om at du skal kunne visualisere, hvad du ønsker at folk skal gøre. Kan du ikke dette, er chancen for en adfærdsændring minimal.

Hvis du ønsker at dine medarbejderne skal være mere ”nærværende over for borgene”, så skal du fortælle dem, HVORDAN de skal være mere nærværende. Eks. ved at møde borgerne med et håndtryk eller smil hver gang.

Medarbejdere der selv skal regne ud, hvad der ligger bag i de kryptiske intentioner i udsagnet ”Borgerne i centrum”, vil enten blive handlingslammede, handle uhensigtsmæssigt og i meget få tilfælde handle, som du ønsker det.

Helt konkret handler metoden om, at den abstrakte vision på kaffekoppen eller musemåtten, skal kunne visualiseres (optages på video) og genkendes og forstås af andre.

Kan din kommunikation ikke dette, så er dit indhold desværre ikke skarpt nok. Men frygt ej. Når du har lært at tænke i adfærd, vil du blive glad for selv små forbedringer.

Små forbedringer som kan se, høres og som vækker ægte lykke hos dem, der deltager. Nu skal du og din organisation fejre de ægte sejre. De små ændringer som pludselig kan udløse en tsunami af ny adfærd.

 

En bølge af adfærd, som skaber en ægte holdning til at have kunden i centrum eller have det sjovt på arbejde. Hvis det er helt sort, det jeg skriver, så er det ok. Det er en ny måde at tænke på.

I den traditionelle kommunikationsafdeling vil vi gentage budskabet for at få en holdning og derefter en handling. Det er intentionen bag den klassiske Coca-cola reklame og mange andre reklamer. Eksponeringen giver en købsadfærd og en holdning til produktet.

Nudging går baglæns i forhold til traditionel kommunikation. Vi siger du skal prøve det først, så får du en ægte holdning til tingene.

Er det stadig helt sort kommunikation, så læs denne artikel “Skriv det, så folk forstår det”

Eller kom på et kursus den 16. august og bliv klogere.

Nudging foredrag

Book et nudging foredrag til din virksomhed og bliv klogere på, hvad nudging kan gøre for jer

Del denne artikel

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

Vi vil gerne ringe til dig

Modtag 9 gratis lektioner i nudging

Få redskaber til at forstå og arbejde med nudging. I korte lektioner forklarer vi dig teorierne og du får eksempler på løsninger.