Skoletoiletter før og efter design på Frederiksberg

Skolen ved Søerne – gårdtoiletter blev brandet påny. Børn og skoletoiletter, nu med nudging
Danmarks bedste skoletoiletter og adfærdsdesign

Danmarks bedste skoletoiletter kommer ikke af sig selv. Der skal tænkes i både børne- og voksenadfærd. Eleverne skal føle sig trygge og skoletoiletterne skal være så gode, at lærerne vil bruge dem.

For at udvikle Danmarks bedste skoletoiletter skal der arbejdes både med design og adfærd. Vi får lærere og pædagoger til at samarbejde omkring skoletoiletterne. Vi får designet gamle skoletoiletter således at de bliver bedre mht. til hygiejne, vedligehold og rengøring. Til sidst får vi eleverne til at passe godt på skoletoiletterne.

Læs også: Krav til skoletoiletter

Vil du vide mere om skoletoiletter?

Ring til Brave og vi vil fortælle dig mere om, hvad det egentlig handler om.
Problem – dårlig trivsel
Den nationale trivselsundersøgelse ser dyster ud. Trivselsundersøgelsen er et elektronisk spørgeskema som uddeles på alle skoler. Her faldt toiletterne igennem, på trods af, at Skolen er rigtig velfungerende på alle andre områder. Skolen står ikke alene med dette problem. 60% af alle børn er ikke tilfreds med skoletoiletterne. 

På skolen var eleverne ikke glade for kældertoiletterne. De følte de var utrygge. De var gamle og der var ikke økonomi til at bygge nye. 

Løsning – høj trivsel

Kan man løse et problem for godt? Det kan man. Nu sidder eleverne og hygge sig ved toiletterne på de små bænke. Brave har designet banen i nye farver, sat lys og musik. Der er installeret en række nudges og arbejdsprocesser således at eleverne trives på toiletterne. Elever er med til at tage ansvar for skoletoiletterne. Men dette sker ikke alene. Der er voksne der hjælper dem på vej og der er ekstra fokus på rengøring og vedligehold. 

Prototype – vi designer os ud af problemer

Nedenfor kan du se en prototype på gårdtoiletterne. Lige nu ser du et før-foto og en vision for, hvordan toiletterne kunne se ud (OBS! nu hvor de er færdige er der ikke langt fra vision til virkelighed. Se billedet øverst.)

Toiletterne ligger lige ved en fodboldbane. Derfor forlænger vi fodboldbanen til skoletoiletterne. Vi anvender nudging og adfærdsdesign således at eleverne føler, at det er sikkert at gå på toiletterne.

 

Skoletoiletter Brave Original
Gårdtoilet Banen Visualisering
”Farverne er ikke tilfældige. Vi har trukket fodboldbanes grønne græs ind i lokalet. Ude og inde smelter sammen. Loftet har fået en flot solgul farve. Der er meget nudgingpsykologi i farver og lys. Varme farver skaber trivsel. Kølige farver giver ro. Her har vi arbejdet med et afstemt farvevalg. Den grønne farve er trukket op af væggen for at gøre rummet bredere og for at kamuflere snavs fra eventuelle fodsåler. Vi gør os mange praktiske tanker før vi designer. Nudging, vedligehold, rengøring og trivsel skal hænge sammen, når vi er adfærdsarkitekter".
Christina Saugmann, Art Director hos Brave
Christina Saugmann,
Art Director, Brave
Skoletoiletter er en videnskab 

 

Et skoletoilet indeholder mange funktioner. Det er det mindste rum på skolen og alligevel bliver det besøgt af flest mennesker pr. dag. Toiletbelastningen er kæmpe og rengøring er ofte ringe i forhold til det daglige forbrug.  Det er samtidigt givet at der ikke er tilstrækkelige ressourcer til at bygge nye toiletter. Det er heller ikke muligt at tildele ubegrænset mængde rengøring.  Derfor udvikler Brave strategier for skoletoiletter, der er tilpasset den virkelighed der er for folkeskolen. Der er mange facetter der skal berøres, før man kan arbejde med Danmarks bedste toiletter.

Vi hjælper med at:

  • bygge toiletter
  • renovere toiletter
  • rådgiver arkitekter
  • rådgiver især skoler om, hvad man skal gøre.
  • få sat gang i menneskeprocesser på projektet til sidst.

Læs hvordan vi måler tilfredshed med skoletoiletter
Sådan får vi 3.000 elever til at gøre rent
Brave vinder Hygiejneprisen
Skoletoiletter skal være som en fin restaurant
Alt om skoletoiletter
Danmarks bedste skoletoiletter på DR 

”Mange spørger om de skal bygge nye toiletter. Det korte svar er: Byg nye skoletoiletter, hvis I har manglende kapacitet eller de gamle ikke kan renoveres. Men det giver ikke større trivsel blandt eleverne. Dette svar overrasker naturligvis rigtig mange. Men praktisk erfaring viser at nye toiletter hurtigt kommer til at ligne de gamle. Der skal investeres i ledelse og nytænkes med hensyn til det at drive et skoletoilet - det skal gøres professionelt. Så kan du få massere af trivsel i folkeskolen."
Ashley_Brereton
Ashley Brereton
Dir. Nudging og adfærd, Brave
Del med andre