Kommunikation og overtalelse

Forfør mennesker med kommunikation og adfærdsdesign

Vi skaber ny adfærd hos mennesker og hjælper virksomheder og kommuner, der har behov for at få mennesker til at handle på et budskab.

Styrk din kommunikation med adfærdsdesign

Oplever du at din kommunikation ikke virker og at der bliver lovet én handling, men gøres en anden? Eller har du svært ved at finde nyt indhold til din informationskampagne. Så er adfærdsdesign måske den løsning du leder efter. 

Kontakt os
Chenna Deveril, adfærdsdesigner hos Brave. Nudgingprojekter.
Ring 6086 2011 og hør, hvordan vi kan hjælpe dig med at bruge adfærdsdesign i din kommunikation.

Vi kan hjælpe dig med:

Med adfærdsdesign får du mere handling, mindre snak

Ved hjælp af videnskab og designmetoder, skaber vi handling frem for holdninger hos mennesker. Vi anvender den nyeste viden om menneskelig psykologi og adfærd og metoder inden for nudging og adfærdsdesign.

Nudging og adfærdsdesign fokuserer på at få mennesker til at handle. Det kan både være det at tage et valg, en købsbeslutning eller udføre en opgave.

Med nudging og adfærdsdesign kan du få din ønskede adfærd til at ske frivilligt. Frivillig adfærd er helt ubetalelig, men kræver dyb forståelse for menneskets psykologi og irrationelle adfærdstendenser.

Hos Brave får du assistance fra dygtige adfærdsdesignere og kommunikationsfolk. Du kan eksempelvis få konkret hjælp med at designe digital adfærd, adfærdskampagner og design af fysiske rum, der får mennesker til at ændre adfærd.

Brave konsulenter. Adfærdseksperter. Nudgingeksperter. Nudgingkonsulenter. Konsulentbureau Brave. Adfærdsdesign. Projekter i nudging og adfærd. Adfærdsdesign projekter.

Lad rummet kommunikere den nye adfærd

Ved hjælp af adfærdspsykologi, designer vi rum, der giver en bestemt adfærd eller følelse. Vi designer f.eks. skolelokaler, borgercenter, indgangspartier og toiletter.

Alle har svært ved at forestille sig etpotentielt udseendeaf et rum, bygning eller et andet arkitektonisk udtryk. Derfor visualiserer vi altid den fremtidige forandring. På den måde, sikrer vi at, alle opnår en klar og fælles forståelse og at vi har mulighed for, i fællesskab, at diskutere eventuelle ændringer eller justeringer.

Når vi designer rum, gør vi bl.a. brug af et designbegreb, der hedder Salience. Begrebet kan på dansk oversættes til Fremhævelse, dvs. ved at fremhæve et skilt eller et område, så har du gjort det salient. Salience tager udgangspunkt i, at vi mennesker har begrænset kapacitet til at tænke og derfor har virkemidlet stor effekt på vores adfærd.

Hvis du vil have mennesker til at have en bestemt adfærd, bør du derfor gøre den ønskede adfærd meget tydelig. Med andre ord, skal det være meget bemærkelsesværdigt, entydigt og gerne monumentalt som et alter. Så hjælper og definerer du klart, hvad der skal ske.

Navigation i bygninger. Find vej i bibliotek og på jobcenter. Tal med Brave og projekter om navigation og wayfinding. FØR
Navigation og adfærdsdesign til borgerservice. Projekt med navigation og adfærdsdesign EFTER

Før og efter billeder giver en klar fornemmelse for, hvordan arkitekturen kan ændre adfærden hos mennesker.

I ovenstående tilfælde skal farver gøre det nemmere at finde den dør du bor i. Et meget let og elegant nudge, som samtidigt bidrager til den æstetiske oplevede.

Farven på et rum har stor betydning på din adfærd. Der er en grund til at BR legetøjsbutikkerne er røde. Det giver begejstring. En varm farve kan spare på varmeregningen. Helt op til 2 grader celsius.

Se også begrebet wayfinding og navigation

Foredrag: Forvandl visioner til konkret adfærd

En god vision er konkret, handlingsanvisende og forståelig for medarbejderne.  Desværre er virkeligeheden sådan, at mange visioner ender med at bestå af små kække eller klichefyldte sætninger, som ingen forstår og som ingen handler på.

På foredraget stiller vi skarpt på, hvordan du bryderabstrakte visioner ned til konkret adfærd, som klart kan visualiseres, realiseres og måles.

Digital adfærd og købsbeslutninger

Den digitale verden giver nye muligheder for at måle konkret adfærd. Hos Brave hjælper vi virksomheder med digital positionering, der giver flere interaktioner med hjemmesiden eller e-mailen.

Vi tester bl.a. e-mails med forskellige billeder. Vi udfører A-B splittest og vurderer, hvilken email, der bliver læst mest. På baggrund af splittesten kan vi udvikle nye og bedre e-mails kampagner.

Webshops og hjemmesider skal designes med et specifikt adfærdsmål. Skat og Erhvervsstyrelsen arbejder hele tiden med at forfine deres design, brugerrejsen og brugeroplevelsen også kaldet User Interface (UI) og User Experience (UX ).

De tænker i borgeradfærd. De måler på deres succes og arbejder løbende med at gøre det nemt og intuitivt for brugeren at have den ønskede adfærd (købe, læse, vælge eller noget fjerde.)

Hos Brave udvikler vi hjemmesider og hjælper med at optimere adwords, keywords, SEO-optimering og gør brugeradfærden bedre både på web og på mobiltelefonen. Vi skaber flere klik og mere køb.

Overtalelsesstrategi og -adfærd

Overtagelsesstrategier handler om at få mennesker til at tage et valg. Nudging handler om at hjælpe folk til at tage det valg, der er til deres egen og samfundets fordel.

Din kommunikationsstrategi er derfor ikke ligegyldig. Vi arbejder bevidst med adfærdsdesign og designer dine kunders valg.

Giv folk 3 valgmuligheder

Du kan tvinge mennesker til et helt bestemt valg. F.eks. ved at introducere dem for 3 valgmuligheder. Et dårligt valg, det gode- og det umulige valg.

Du kender metoden fra webabonnementer og fra fastfoodrestauranterne. Her bliver du præsenteret for en lille sodavand, en middelstor og tilsidst bliver du præsenteret for en mega stor sodavand, til en dyr pris. De fleste vælger den i midten.

Det midterste valg er ikke tilfældigt. Fastfoodrestauranten har nemlig allerede før du træder ind i butikken, designet valget for dig. 

Adfærdsdesign og shopping. Tal med Brave.

De benytter sig af adfærdsbegrebet Forankring (Eng. Anchoring). Anchoring er en mental bias/fejslutning i menneskets hjerne, der gør at vi mennesker tror for meget på det valg, som er præsenteret for os. Det vil sige, vi tvivler sjældent på afsenders framing af beslutningssituationen. 

Du begynder sjældent at regne literprisen ud på sodavanden, for derefter at tage den rationelle beslutning. I stedet accepterer du oftest det valg som adfærdsdesigneren præsenterer for dig.

Politisk manipulation

Nudging og adfærdsdesign. Hjælp til nudging. defination af nudging hør Brave.

Gennem adfærdsdesign kan du få mennesker til at interessere sig for dig. Men først skal du give noget til modparten.

Ved at give små gaver med sæbe til politikerne i Lejre Kommune, blev de interesseret i at forstå det kommunale rengøringsselskab. Resultatet blev, at politikerne besluttede sig for at fastholde den kommunale rengøring.

Inden for adfærdsdesign hedder begrebet Reciprocitet. Dette adfærdsgreb bygger på den menneskelige tendens til at fastholde en balance eller lighed mellem parterne. Det vil sige, hvis vi giver noget til nogen, får de trang til at give noget tilbage for at genoprette balancen.

Denne strategi anvender vi ofte og vi opnår gode resultater. F.eks. har vi på vores landingpage: www.nudging.nu benyttet denne strategi ved at give 9 gratis online lektioner i nudging. Det har givet over 3.000 læsere.

Frivillig adfærd med positiv kommunikation

Adfærdsdesign stopper smitten.Vi elsker folkeskolen. Hygiejneplakater, nudging, adfærdsdesign. hygiejne-i-skolen
Adfærdsdesign og god kommunikation. Vi elsker folkeskolen. Hygiejneplakater, nudging, adfærdsdesign. hygiejne-i-skolen

Påbud og negativ kommunikation er trættende og fremmer angst og ubehag. Positiv kommunikation
fremmer derimod lyst og frivillighed.

Det er vigtigt at fastholde den frivillige adfærd, ellers skal vi hele tiden overvåge folks adfærd og løfte pegefinger. 

Derfor har vi udviklet nye hygiejneplakater til folkeskolen, som både gør det nemt at overholde sundhedsstyrelsens retningslinjer og kommunikere positivt. De er gratis og lige til at printe ud og hænge op. 

Skab handling med visuel kommunikation

Fra gammeldags rengøringsselskab til en professionel medspiller i kommunen.

Adfærdsdesign dig til bedre CSR
Oprydning med nudging og adfærdsdesign i offentlige rum. Nudgingprojekter og adfærdsdesignprojekter udviklet af Brave.

Vi vil gerne ringe til dig

Modtag 9 gratis lektioner i nudging

Få redskaber til at forstå og arbejde med nudging. I korte lektioner forklarer vi dig teorierne og du får eksempler på løsninger.