Leder du efter huller i osten?

Nudging og ledelse. Adfærdsdesign og ledelse. Ledelseskursus

I dag handler om ledelse og adfærdsdesign

Skal vi nu til at dyrke problemer. Se efter huller i osten i stedet for at have fokus på det positive, den dejlige ost. Svaret er ja. For huller i osten er meget sværere at se, end du tror. Denne hurtige artikel om ledelse og adfærdsdesign giver dig svar på 3 ting:

  1. Spørg aldrig dine kunder om råd.
  2. Dyrk dine problemer, så de bliver dobbelt så store.
  3. Lær hvad huller i et fly, kan fortælle dig om problemforståelse

Rigtig god fornøjelse 

Nudging foredrag

Book et nudging foredrag til din virksomhed og bliv klogere på, hvad nudging kan gøre for jer

Adfærdsdesign hjælper dig som leder med at se hullerne i osten

Har du øjne i hovedet? – Svaret er naturligvis ja. Men forstår du det du ser? Sjældent.

Forstår du det som nogen forsøger at fortælle, måske. Men det er ikke givet, at du har samme billede. Vi mennesker er ikke nødvendigvis tunet ind på den samme kanal og derfor får vi ikke det samme billede af problemet.

Må du så spørge kunderne, hvad de føler? En adfærdspsykolog ville sige nej. Du skal sætte dig ned og observere i stedet. Det skal du fordi, at interviewsituationen er designet til at give dig forkerte svar.

Du kan jo prøve selv. “Kører du bil og taler håndholdt i mobiltelefonen?” – Hvad vil du svare?

Nudging og ledelse. Adfærdsdesign og ledelse. Ledelseskursus

Problemet med sådanne spørgsmål, er at de er designet til at du ikke får det rigtige svar:

– ”De stålsatte siger ”aldrig.” De samvittighedsfulde siger – ”At det sker nogle gange” og de sidste provokatører siger – ”altid”.

Men hvad er i virkeligheden fakta og hvad er fiktion? Adfærdspsykologen siger at du først skal observere den konkrete adfærd og derefter kan du spørger indtil hvad du så. Nu kan du se om der er sammenhæng imellem det svar du får og den konkrete adfærd du lige observerede.

Så fik du lige det skønne adfærdspsykologiske og næste religiøse svar på, hvordan du skal forstå og spørge indtil adfærd.

Er det så det? Nix. For spørgsmålene var om du har øjne i hovedet og om du kan se. Kan du se problemerne? Det er ikke givet, også selv om de er lige foran næsen på dig.

Hvad kan Anden verdens krig lære dig om ledelse

Nudging og ledelse. Adfærdsdesign og ledelse. Ledelseskursus

Flyvemaskinerne kommer hjem. Det er en sejr.

De har huller i vingerne. Du kigger på flyet og ser at vingerne er hullet som en si. Du finder en ingeniør og laver en model for, hvordan du kan sikre vingerne, så de ikke bliver skudt af. Du har fundet en løsning. Alle er glade. Alle klapper.

De klapper indtil det går op for dem, at problemet ikke er de hullede vinger. 

Problemet skal findes et helt andet sted. Problemet er alle de piloter, der IKKE kom hjem. De kommer ikke hjem fordi motoren er skudt i stykker. Det er det, der er problemet.

Nudging og ledelse. Adfærdsdesign og ledelse. Ledelseskursus

Det at definere et problem er meget sværere end du tror. Du, som har været på kursus i Brave, ved det er svært.

Ofte bliver vi spurgt: ”Kan I ikke lige komme og nudge medarbejderne, så de er glade”. Vores svar er altid, hvad er problemet? – Nu bliver det først svært.

Vi kigger efter hullerne i osten. Ja det gør vi, det er det vi i virkeligheden er eksperter i. Spørgsmålet er, om vi har fokus på det egentlige problem?

Hvorfor må der ikke være et problem?

Konklusionen er klar – er du leder eller medarbejder – så skal du dyrke problemet meget mere. Hvor stort er problemet i virkeligheden og det frække spørgsmål, hvorfor må der ikke være et problem? Skal vi løse hele verden. Det er ikke givet. Sommetider bliver det at løse problemet, større en problemet selv.

En af vores kursist fortæller, at de havde et problem med rengøringen på kontoret. Medarbejderne havde simpelthen svært ved at ramme kummen på toiletttet. Det var ulækkert. Det var et stort problem.

En dybere undersøgelse og forståelse af problemet viser, at det drejer sig om én person. Spørgsmålet er nu om du vil bruge din sparsomme tid og måske 50.000 kr., 100.000 kr. eller mere på at løse problemet? – Du kender vist allerede svaret.

Den hårde sandhed er, at vores følelser ofte gør problemet større end det egentlig er. Vi ender med at lægge alt for meget energi i at forsøge at løse vores (følelsesmæssige) problem.

Sidder du nu og bliver forarget? Så skal du svare på, om du har uendelig tid, ressourcer og penge? Hvis du har, så er det i orden at være sur.

Men er du som de fleste – med få penge og lidt tid, ja, så bør du vælge dine kampe med omhu.

Så….Du får lige en kort opsummering: 

1: Du skal aldrig spørge kunderne. De giver dig sjældent det rigtige svar. I stedet skal du observere deres adfærd.

2: Du skal dyrke dine problemer meget mere. Først her vil du opdage om der overhovedet er et problem, som du skal bruge tid, ressourcer og økonomi på at løse.

3: Ofte fokuserer vi på det forkerte (hullerne i vingerne) i stedet for det, der egentlig er det reelle problem (fly der ikke kom hjem). Derfor skal du være kritisk over for din overbevisning og undersøge andre vinkler.

Ser vi problemer, hvor der ikke burde være nogle?

“Hvert sekund tæller, når nogen får hjertestop. Men 67% af landets hjerteløbere ved ikke, om de må løbe i arbejdstiden. Hvad er reglerne i din virksomhed?”

Denne sætning pryder i disse dage Trygfondens LinkedIn side.

Spøgsmålet “Må dine medarbejdere løbe et vigtigt ærinde” [læs: redde liv], er spørgsmålet og problemstillingen, som Trygfonden gerne vil have oftentligheden til at overveje og diskustere. 

Men er det overhovedet en problemstilling vi skal diskutere? Er det overhovedet et problem vi skal bruge ressourcer på?

 

En af kommentarerne på indlægget er at:

“Der må være grænser for, hvor meget noget fuldstændig indlysende kan problematiseres, om end barren efterhånden er sat lavt i Danmark. Må et menneske forlade sin arbejdsplads, når det drejer sig om at redde et andet menneskes liv?”.

Hvad er din holdning til dette? Er det en problemstilling, der bør diskuteres eller er det almindelig sund fornuft? 

Del gerne din mening med os på go@brave.dk

Og nu til sjov: Arbejdsglæde for fuld udblæsning

Nudging og ledelse. Adfærdsdesign og ledelse. Ledelseskursus

Du skaber selv din arbejdsglæde. Du skal lave en lille forandringen. Endelig ikke en ny og stor forandring. Blot et lille bidrag til dig og dine kollegaer.

Giv dem et lille smil på læben. Du kan invitere dem på en tur til 1960 – da ananas og fersken var eksotiske frugter. De unge vil fnise og tænke du er fjollet og de gamle vil gå en vidunderlig tur ned af memory lane. 

Lige nu spiser vi spejlæg og hører Bo Evers – Barry White.

Opskriften – ja, den skal du selvfølgelige have. Et spejlæg indeholder hele 3 ting:

  1. DÅSE ANANAS
  2. DÅSE FERSKEN
  3. FLØDESKUM

Den runde ananas nederst, herefter frisk flødeskum og tilsidst blommen – en dejlig afkølet fersken. Naturligvis serveret på Mågestel. Mågestel er kontorets DNA.

Nu kan du også holde fest og sikre god arbejdsglæde.

Vi vil gerne ringe til dig

Modtag 9 gratis lektioner i nudging

Få redskaber til at forstå og arbejde med nudging. I korte lektioner forklarer vi dig teorierne og du får eksempler på løsninger.